Mental trening for ledere

Skrevet av RAW Trening | 19. mars 2018 | Ingen kommentarer

Er du leder, eller er du nysgjerrig på ledelse og har ambisjoner om å utforske området?

Lederarenaen er en spennende, utfordrende og utviklende prestasjonsarena. Du trenger motivasjon og mental tøffhet for å stå i oppturer og nedturer i ledergjerningen, som på andre arenaer. Å være godt forberedt gir nødvendig selvtillit, en slik god og viktig forberedelse til lederskapet er å definere din egen lederfilosofi. Hvorfor skal du lede andre, hvor (til hvilket mål/visjon) skal du lede andre, hvordan skal du lede andre?

Din lederfilosofi er ditt kompass og ditt styresystem i ditt lederskap. Det er grunnmuren du står støtt på når vanskelige valg skal tas. Lederfilosofien din er summen av dine verdier og dine overbevisninger om hva som skal til for å lykkes med å nå din visjon og dine mål som leder.

Hvis du ser rundt deg vil du se at dyktige ledere som har lykkes gjerne har ulike filosofier, men det som kjennetegner alle er at de har et sterkt eierskap til sin filosofi, og de dyrker den. Gjennom sin lederfilosofi blir de tydelige ledere, og er lett for dem å kommunisere både hvor de vil, og hvordan de skal komme dit.

Hvorfor skal du lede andre, hvor (til hvilket mål/visjon) skal du lede andre, hvordan skal du lede andre?

Her følger noen gode råd og viktige områder for mental trening for ledere:

  • Utvikle din lederfilosofi basert på dine verdier, din overbevisning og ditt overordnete mål eller visjon for ditt lederskap
  • Sett deg drømmemål for å utvikle evnen til å holde fokus over tid, mål gir mening
  • Sett deg konkrete og evaluerbare mål der du tydelig definerer handlinger som skal til for å komme dit
  • Ha fokus på prosess fremfor resultat
  • Vit hva du skal gjøre hver dag for å komme dit du ønsker, prioriter, evaluer fremdriften, hver dag
  • Feire dine seire
  • Forbered deg godt ved å visualisere/se for deg både hvordan du vil fremstå og hva du skal prestere i konkrete situasjoner
  • Tren på å gå fra problemfokusert tenkning til absolutt løsningsorientert tenkning – forbedringer er også en løsning
  • Ta kontroll på det du kan ta kontroll på, bruk minst mulig tid på alt annet
  • Tren på gode pusteteknikker som øker evnen for ro og konsentrasjon når du kjenner på stress og press

Tren med en mental trener over en periode som både kan lære deg teknikker, gi deg gode verktøy og oppgaver, og følge deg opp over en periode.

Har du spørsmål eller behov for informasjon – ta kontakt med meg på line@rawtrening.no

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *