Slik restituerer du deg best etter trening!

Skrevet av Ronny Døhli | 15. juni 2016 | Ingen kommentarer

Mange er flinke til å trene godt og mye, men hvor god er du til å gjøre de riktige tingene i etterkant av treningsøktene?

For å få maks utbytte av treningen og samtidig restituere seg raskt for nye økter eller andre utfordringer i hverdagen som krever energi og tilstedeværelse, er det viktig å være bevisst på en del ting.

Det er viktig å presisere at det selvfølgelig er viktigere for en toppidrettsutøver å restituere seg fort og optimalt enn det er for en mosjonist. Samtidig er det ingen tvil om at det også for mosjonisten er viktig å få et godt utbytte av treningen og raskt få opp energien igjen for å være klar for andre utfordringer i hverdagen. Derfor er det en del fellesnevnere og gode retningslinjer som gjelder for alle og det er de jeg snakker om her.

Her er mine tips til hvordan du restituerer best mulig:

Nedtrapping

Bruk noen minutter på slutten av økten til å trappe ned og få en rolig og fin avslutning på treningen. Det gjør at man får ut en del slagstoffer som du har fått gjennom økten og også vil føles bedre.

_DSC4305Ronny Løper foran mur

 

– Få i deg næring innen 30 minutter etter økten.

Dette kan være noe litt enkelt som frukt, grovt brød med pålegg eller lignende, men at du sørger for å få spist et større måltid litt senere så fort det er praktisk mulig.

acai-smoothiebowl

– Erstatt væsketapet du har hatt gjennom økten.

Dette er ekstra viktig ved lengre, intensive utholdenhetsøkter og når det er varmt, men uansett en ting du bør huske på. Dette kan du finne ut av ved å se hvor mye vekten din har gått ned i løpet av økten. 1 kg er lik 1 liter drikke.

Innholdet i det du bør spise og drikke i etterkant er hovedsakelig karbohydrater og noe protein, og ikke minst viktig at det er noe mat man synes er godt. Dette er spesielt viktig dersom du trener relativt tøft som kan resultere i at matlysten ikke er så stor rett i etterkant av økten.

 

Hvilke mål og utgangspunkt du har bestemmer hva du bør spise!

Dersom man har som mål å gå ned i vekt handler det i stor grad om å spise sin ”vanlige” mat og unngå sportsdrikker, sjokolademelk, barer og lignende som fort kan resultere i at man får i seg unødvendig mye energi. Dette kan fort være det som gjør at man ikke går ned i vekt. Disse produktene blir ofte omtalt som det beste man kan ta for rask og god restitusjon, men for de fleste som ikke trener mange økter i uken og kanskje flere økter om dagen er det sannsynligvis helt unødvendig og ikke å anbefale.

– Det er mao viktig at du tenker igjennom hva ditt mål er og er bevisst på det i forhold til hva du spiser. Men måltidsrytmen og de andre retningslinjene jeg har gitt deg her vil alle få mye igjen for.

Lykke til og hvis du har noe å hente på dette området håper jeg du får en ekstra god fremgang i tiden fremover 🙂

 

foto: Lars Erik Bakken, Supernature

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *