Veien mot håndstående del 1

Skrevet av Rune Talset | 7. april 2017 | Ingen kommentarer

Tendensen er tydelig; folk vil stå opp-ned som aldri før, og folk er mer lærevillige enn noen gang. Det skal ikke stå på viljen, men finnes det noen snarveier for å lære seg kjappere å stå godt på henda? Svaret er både ja og nei.

For å bli “rå” på å stå på henda er det ikke til å stikke under en stol at en må øve, og en må øve mye!

Jeg kommer til å ta for meg flere deler av “veien mot håndstående” hvor jeg starter litt innledende i dag, og tar det progressivt ett steg videre for hvert innlegg som legges ut her.

Hva bør være på plass? La oss se;

IMG_5971 IMG_5972

En enkel liten mobilitetstest inntil vegg viser kjapt dine forutsetninger for å stå oppned. Still deg med føttene inntil veggen og ta hendene rett opp mot veggen – forsøk å holde hele ryggen i kontakt med veggen. Bildet til venstre viser omtrentlig hva en skal etterstrebe, og bilde til høyre viser en kompensasjon i skuldre og rygg. Dette kan komme av flere årsaker, men jeg vil understreke at uavhengig av hvor du er i dag så bør du uansett fortsette å stå på henda! 🙂

 

Oppvarming bør alltid prioriteres før en står på henda, og bør inneholde en prep av særlig skuldre, midtrygg og håndledd. En slik oppvarming bør minimum ta 10 min for å klargjøre kroppen for belastningen. Se video med oppvarming under her:

Vil også anbefale dette innlegget til Calle når det kommer til mobilitet som kan være aktuell som oppvarming før håndståede; sjekk Calles tips for mobilitet i korsrygg/midtrygg her.

Da har tiden kommet for å stå på henda. Jeg vil si en typisk feil som de fleste gjør er å gå bort fra veggen for tidlig. Veggen er din beste venn når du skal lære deg å stå på henda, så bruk denne masse!

I videoen kan vi se at jeg kjører 2 forskjellige orienteringer til veggen. Mange kan synes det er vanskelig med “inngangen” når de har ryggen mot veggen. Det være seg både å få beina opp, men også å stole på at henda holder når en kommer over de med hofta…her kan det være greit å skape en ekstra trygghetsfølelse, og der kan det i mange tilfeller være vel så bra å gå baklengs opp veggen så langt en tør å gjøre det.

Et typisk spørsmål jeg kan få av folk som vil lære seg håndstående er “Hvordan kommer jeg meg fint ned igjen uten å knekke nakken??” – Se slutten av video for inn/utgang til vegg.

Husk å ha det gøy med å stå på henda, og at verden også er ganske fin opp-ned 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *