10 tips til hvordan du skal komme deg på trening

Skrevet av RAW Trening | 29. september 2017 | Ingen kommentarer

Trening og fysisk aktivitet er noe absolutt alle mennesker som lever på denne kloden har godt av. Kroppene våre er designet for å være i aktivitet, og samfunnet vi lever i beveger seg i en retning hvor man er mer og mer stillesittende. Det er derfor viktigere enn noen gang å ta ansvar for vår egen kropp og helse ved å bevisst legge inn trening og aktivitet i hverdagen. Dette er noe alle vet, men det å gjennomføre det i praksis er ikke alltid like lett. Grunnene kan være mange, men jeg synes det er viktig å presisere at trening ikke trenger å være så innmari slitsomt eller komplisert. Du må ikke løpe beinharde intervaller tre ganger i uken dersom du ikke trives med det. En gåtur i frisk høstluft er mer enn bra nok dersom det er det du liker best å gjøre, noe som fører meg rett til første punkt.

  1. Finn deg en treningspartner. Dette kan være et familiemedlem, partner, venn/venninne. Det viktigste er å ha en avtale med noen. Sosialt og gøy i samme slengen!
  2. Sett deg et mål. Klisjé, men sant. Det trenger ikke å være et nøyaktig resultatmål om å løfte x antall kg, men dersom du for eksempel liker å være på tur i fjellet, kan et naturlig mål være å trene slik at disse turene blir lettere.
  3. Finn noe du liker å drive med. Det handler ikke om å trene mest eller best, det handler om å finne noe du trives med som du kan gjøre igjen og igjen.IMG_5692 2
  4. Planlegg øktene dine. Det er viktig å prioritere å få plass til trening i kalenderen. Dersom du ikke setter av tiden, kommer mest sannsynlig noe annet til å bli ”viktigere”.
  5. Ikke dra hjem etter jobb, for så å tenke at du skal trene i kveld. Med mindre du har en veldig sterk psyke eller har en avtale med noen, er sjansene for at du ikke drar på trening etter at du har landet i sofaen veldig store. Pakk med deg treningsklær og dra på trening rett etter jobb / studier. Eller dersom du har muligheten, stå opp litt tidligere og gjør unna treningen på morgenen.
  6. Planlegg maten din. Dette punktet henger sammen med punkt 5. Grunnen er enkelt fordi dersom du skal på trening etter en lang dag på farten uten å ha tenkt på at du trenger ekstra næring, vil treningsøkten ikke bare bli mye vanskeligere å komme seg ut på, men den vil også bli mye tyngre enn nødvendig og du vil sitte igjen med mindre treningsutbytte. Det er ikke noe du ønsker.IMG_6347 2
  7. Senk intensiteten på økter du kjenner det er vanskelig å komme seg ut på. Det gjør at terskelen for å komme seg ut er mye lavere og sjansen for å oppnå den gode mestringsfølelsen øker.
  8. Dersom du har full timeplan i hverdagen, anbefaler jeg å kjøre korte (30 – 60min) og gode økter på disse dagene. Da får du trent godt uten at det går for mye ut over andre ting.
  9. Utnytt helgene til å gjøre ting du vanligvis ikke prioriterer å få tid til i ukedagene. Er det en lang styrkeøkt, tur i marka eller på sykkel? Å legge dette til helgene fjerner en del stress fra hverdagen og man får bedre tid til å nyte!
  10. Skaff deg en PT. Er du usikker på hvordan du skal gå frem, trenger hjelp med å finne et mål, eller rett og slett bare vil ha et ferdig sydd opplegg og god veiledning på teknikk gjennom hele økten er PT absolutt noe du burde teste ut.

Du finner informasjon om alle PT-ene hos oss på hjemmesiden vår. Meg kan du kontakte for en uforpliktende prat på marie@rawtrening.no

Jeg håper du snappet opp noen tips og at du nyter helgen med trening du trives med, og aller helst med noen du er glad i. God helg godtfolk!