Har du Musearm? Da bør du lese dette!

Skrevet av RAW Trening | 2. mai 2016 | Ingen kommentarer

Hei. Mitt navn er Carl Christian Aasheim. Jeg jobber til daglig som osteopat og personlig trener i RAW. Jeg vil periodevis dele noen tanker på denne bloggen rundt temaer som engasjerer meg.

Calle har lang erfaring som trener og Osteopat!
Calle har lang erfaring som trener og Osteopat!

Denne gangen kunne jeg tenke meg å dele noen tanker rundt temaet ”musearm”. Dette er altså snakk om en betennelsesreaksjon i underarmens strekkmuskulatur – og seneapparat. Det blir også kalt tennisalbue og helsepersonell vil ofte diagnostisere det som lateral epikondylitt.

 

Dette er en tilstand som påvirker svært mange. Det er selvfølgelig mange årsaker til dette, hvorav noen av de vanligste årsakene ofte er repeterende ensidig belastning over tid, samt stillesittende arbeid foran blant annet pc, gjerne kombinert med store mengder stress i hverdagen. Tilstanden er ofte smertefull og kan være ganske så skremmende for mange som opplever dette. Det kan være skremmende fordi det ofte blir symptomforverring etter økt belastning, noe som igjen fører til frykt for å bruke armene. I tillegg til å ha smerter i underarmene, så er det ikke uvanlig å ha smerter og stivhet opp mot skuldre, mellom skulderblader, rygg og nakke, noe som også relativt hyppig resulterer i blant annet spenningshodepine.

 

Jeg får ofte inn pasienter som allerede har fått diagnostisert lateral epikondylitt via helsevesenet. De kommer gjerne med et treningsprogram som viser følgende øvelser: Eksentrisk trening av underarmsmuskulatur kombinert med tøyning av underarmsmuskulatur. Dette er øvelser som er godt dokumentert per dags dato og viser relativt god effekt. Spørsmålet mitt er som følger; er dette nok? Blir man kvitt den musearmen av å forholde seg til kun dette? Blir man kvitt roten til problemet eller blir man kun kvitt symptomene? Hvis man kun blir kvitt symptomene, hva er oddsen for tilbakefall? Hvis man eventuelt ikke blir kvitt plagene, hva gjør man da?

 

Dette er ikke ment som kritikk av veldokumenterte retningslinjer, men jeg stiller noen spørsmål om det er tilstrekkelig nok?

 

Jeg skal ikke gå i detaljanatomi innenfor osteopatien, men noe av det jeg liker så fantastisk godt med kombinasjonen av osteopati og personlig trening er muligheten til å bevege seg litt utenfor den boksen vi normalt forholder oss en del til.

 

La meg forsøke å dele noen tanker om kroppen som jeg synes er veldig relevant i forhold til akkurat dette. Kroppen vår er svært kompleks og sirkulasjonssystemet vårt er ikke noe unntak. La oss si for enkelhetens skyld si at sirkulasjonssystemet vårt påvirkes på autonomt nivå fra ulike nivåer i ryggen. Det vil si at spenninger i midtrygg og nakke, vil potensielt kunne påvirke sirkulasjonen ut til armene. Dette gjelder også for vene – og lymfesystemet vårt som skal blant annet drenere sirkulasjonen tilbake til det store kretsløpet igjen. Hvis det da er en pågående betennelsesprosess i underarmsmuskulaturen, så er det ganske logisk å tenke at vene – og lymfesystemet vårt må jobbe litt ekstra for å rense opp i dette. Hvis det da i tillegg er spenninger i midtrygg og nakke, som igjen påvirker kroppens naturlige sirkulasjonssystem, så sier det seg selv at det blir ganske dårlig stemning i kroppen.

 

For at muskulaturen i det hele tatt skal gidde å gjøre noe som helst, er den nødt til å bli fortalt hva den skal gjøre og det blir den fortalt fra nervesystemet vårt. Hvis vi ser nærmere på de nervene som sier at underarmens muskler skal jobbe, så springer de ut fra nakken vår. Det betyr at spenninger i nakken og nakkeregionen vil potensielt kunne påvirke nervens signaler ut til armene, noe som igjen vil kunne påvirke arbeidsforholdene til underarmens muskler. Når man ser nærmere på anatomien og biomekanikken i kroppen vår, så er det svært mange forhold som påvirker armene våre. Hvor fleksible vi er i kroppens ledd og muskler henger ofte sammen med hvor flinke vi er til å bevege oss i hverdagen.

La meg illustrere et eksempel: Prøv og sitt med ordentlig krum rygg, altså skikkelig dårlig holdning. Prøv deretter å løfte armene slik at du klapper de sammen over hodet, uten å endre på holdningen i ryggen. Vanskelig!? Dette er et bevis på at midtrygg, nakke, og skulderbue jobber som en funksjonell enhet til enhver tid. Er det nedsatt bevegelighet i noen av disse områdene, vil det påvirke resten av den funksjonelle enheten, enten man vil eller ikke.

 

Hvis man nå bruker litt tid på å reflektere litt over disse tingene. Er det nærliggende å tenke at den musearmen du presenterer med kanskje blir opprettholdt av andre faktorer i kroppen, selv om du er flink til å gjøre de eksentriske øvelsene dine?

Hvis du går til behandling for musearm, enten privat eller offentlig, sjekk med vedkommende om de har gjort seg noen refleksjoner om de samme tingene. Har du fått behandling andre steder enn bare underarmen? I så fall, har de involvert behandling av midtrygg, nakke og skulderbue, sirkulasjonssystemet, vene – og lymfesystemet og nervesystemet? Hvis de ikke har noen tanker rundt dette og du fortsatt har plager, får du da den hjelpen du trenger?

Hvis du går til personlig trener regelmessig, sjekk også med vedkommende om de har tenkt igjennom de samme tingene. Har treneren din gitt deg øvelser som mobiliserer midtryggen din, øvelser som mobiliserer nakken og skulderbuen din, holdningsrelaterte øvelser som styrker muskulaturen i midtryggen din, stabiliserende styrkeøvelser for dyp nakkemuskulatur, spesifikke tøyningsøvelser for rygg, nakke, skulder, arm – og underarm, spesifikke styrkeøvelser for å styrke kjernemuskulaturen og holdningen generelt i kroppen. Hvis treneren din ikke ser linken der og du fortsatt har smerter i underarmen, får du da den hjelpen du behøver?

 

Jeg sier aldri at min metode er fasiten. Vi er alle ulike individer og det er ikke gitt at den behandlingen som fungerer for deg nødvendigvis fungerer like bra for kollegaen din. Det er også med en stor dose ydmykhet jeg deler noen tanker om hvordan jeg selv går frem når jeg får inn pasienter med musearm. Jeg tenker at så lenge man er åpen for innspill, så vil man heller aldri slutte å lære.

 

Håper innlegget vekker interesse blant både dere som plages med musearm, men også blant dere som behandler dette regelmessig. Har dere noen innspill i forhold til dette eller noen personlige erfaringer, del det gjerne med oss her på bloggen.

 

Hilsen fra Calle 🙂