Prøv å trene selvbildet denne sommeren, fremfor bikinikroppen.

Hvorfor stresser vi egentlig så mye med denne «bikinikroppen»?

Still deg spørsmålet: Hvilken umiddelbar følelse får du når du tenker på dette begrepet?

Min erfaring gjennom å jobbe med mennesker, er at det ikke utløser den digge følelsen av frihet, ro og glede – men snarere stress, press og frykt for ikke å se bra nok ut.

Misforstå meg rett: Når vi synes vi selv ser bra ut så, henger det ofte sammen med en påfølgende god følelse. Dermed slår vi oss også mer løs. Det er heller ikke uten grunn at flere idrettsutøvere også bruker litt tid foran speilet før en viktig kamp, et stevne eller en turnering. De ønsker å føle seg bra.

Å føle seg bra er noe som gjør oss godt, det kan vi være enig om. Mange ganger henger dette sammen med å spise sunt, trene jevnlig og holde en OK vekt. Men hva skjer når tankene isteden fylles opp med alt du ikke er, eller hvor du kun finner feil.

Så lenge du har et dårlig selvbilde, vil du sannsynligvis aldri bli helt fornøyd, uansett hvor slank, stram og fantastisk du ser ut i andres øyne. Dette kan også snus på hodet: Om du har et godt selvbilde, vil ikke de ekstra kiloene plage deg så mye.

Vi har alle sett på gamle bilder av oss selv og tenkt: «Jøss, så bra jeg så ut?» Men skjønte du det den gang? Niks!

Men fortvil ikke, mange tenker slik – og nettopp derfor gjør vi den viktigste jobben med tankene våre.

Kroppsbildet er ikke statisk. Det bedres som regel med alder og erfaring. Men du kan begynne allerede i dag med å si til deg selv:

«Her og nå er jeg skikkelig flott!».

Du kan selvfølgelig ikke lyve til hodet ditt om hvordan du ser ut. Men trening og et godt kosthold kommer stort sett enklere når du er glad i deg selv. Om det kjennes vanskelig, så motta litt hjelp. Legg heller vekt på personlig utvikling frem mot sommeren.

Vi søker så å si hjelp til alt mulig annet, så hvorfor ikke få litt hjelp til å være glad i kroppen vår som den er? Det fortjener, den rett og slett.

Jeg skal gi deg noen tips for å oppnå et topptrent hode. Jeg håper det fører til at du setter mer pris på deg selv og kroppen din her og nå. Du ser at du kan være snill med deg selv, trene godt, spise normalt og føle deg klar til bikinisesongen. Og når alt kommer til alt, vil du sette du ting mer i perspektiv hvis kroppsfokuset skulle gå fra å være inspirerende til å bli en stor belastning.

Å sitte og gruble over fortiden, hva du skulle ha gjort i januar, eller bekymre deg for fremtiden, tar nåtiden og sommeren ifra deg. Tanker er ikke viktig. Men hvordan du forholder deg til dine tanker, er kjempeviktig.   

 

Teknikker for et bedre selvbilde!

Tre teknikker som kan hjelpe deg, er distraksjon, distanse og diskusjon.

  • Distraksjon – all aktivitet som får deg bort fra de kjipe tankene når de er ekstremt destruktive. Prøv ikke å presse vekk tankene, da blir de gjerne bare sterkere. Aksepter deres tilstedeværelse, samtidig som du retter oppmerksomheten over på noe annet.Det kan være å sette på musikk, starte en samtale eller rette oppmerksomheten bare på her og nå!
  •   Distanse – forsøk å skape avstand til det negative, for ikke å la selvkritikk underminere selvfølelse
  •   Diskusjon – når du har energi til det, ta en indre diskusjon omkring gyldigheten av de negative tankene, ved å spørre deg selv:

hva du ville ha sagt til en venn i samme situasjon?  Hvilke formuleringer ville du ha brukt for å forstå og til å oppmuntre vennen din?

Diskuter med deg selv og bestem deg for å vinne over den indre kritikeren. Det kan være god trening å bruke de rådene på oss selv som vi ville gitt til andre.

Jeg ønsker deg en strålende sommer! 🙂

Cecilie

Ønsker du en uforpliktende samtale med en mentaltrener rett over sommeren? Send en e-post til Post@rawtrening.no eller les mer på www.rawtrening.no/mentaltrening

 Tilrettelegg for drømmeferien – fordi du fortjener det!

Juni er blitt «den nye desember« når det gjelder fullbooket kalender og det som kan synes som en uendelighet av gjøremål. Riktignok fremstår mange av handlingene som forlokkende og hyggelige, de er glade sommer aktiviteter sammen kolleger, familie og venner, avslutninger og ulike tilstelninger i barnehage, skole og idrettsklubb der barna får vise seg frem og får oppmerksomhet på sin arena. Morsomt og givende, det er bare det at alt dette kommer i tillegg til jobb, hagestell, maling av hus og hytte, ferdigstilling av jobbprosjekter og tid til trening slik at vi er klare for bikini- sesongen.

Mentaltrener Eva Sørung gir deg sine beste tips for din drømmeferie!

Et løp så krevende at selv de mest vitale kan gå tom for energi.

Hva er en god ferie?   

For noen er det å kjøre bil gjennom Europa, kanskje besøke Disneyworld, andre reiser til USA, Spania, Hellas eller Italia. Mange går fra hytte til hytte og nyter vakker natur og fysiske utfordringer, andre, meg selv inkludert, ser fram til å være i ro på hytta. Nyte det å ha god tid – lese bøker – bade – padle og pleie det sosiale kontakt nettet med venner og familie.

Hvordan kan vi sikre at ferien blir slik vi ønsker?

La meg få dele noen erfaringer basert på mange samtaler med andre som har prøvet og feilet. Vi tar for oss 4 fokusområder hvor mange av oss har et forbedringspotensial:

  1. Forventningsavklaring

Et spørsmål som bør stilles FØR ferien til alle som ferierer sammen er «hva er viktig for deg, hva skal til for at du får en god ferie»?

Har dere snakket sammen om den enkeltes forventninger om hva som skal til for at hver og en skal få en opplevd god ferie? Dette høres kanskje banalt og enkelt ut, men det er erfaringsmessig meget forebyggende å avklare i forkant få bekrefte / avkrefte om det den enkelte ønsker er gjennomførbart både ift. tidsrammer og sett opp mot de andres ønsker og behov

  1. Be om det du har behov for og vil ha!

Vi har lett for å tro at «alle» må da se hvor sliten jeg er, forstå at jeg ønsker litt ro og alene tid, ta fri fra å være på tilbudssiden 24/7.

Svaret på dette er NEI, de fleste er ikke i stand til å lese tankene våre. Tren deg til en bevissthet rundt og samtidig tren på å be om det du ønsker og har behov for på en rolig og vennlig måte. Unngå å kreve, men spør barn – partner – kollega – venner om de kan tenke seg å bidra med det du har behov for. Gjør det lenge før du har nådd å opparbeide irritasjon rundt tema, kanskje blir du overrasket over hvilken respons du får, de færreste liker å bli kommandert.

  1. Endring er den beste hvilen du kan få – Change!

 Ferie er for mange synonymt med å »samle nye krefter« , roe ned og gjøre noe nytt. Kort sagt gå i et litt langsommere tempo.

Hvile og opplading av batteriene handler ikke alltid om fysisk hvile.

Skal du klare å prestere optimalt over tid må god søvnkvalitet og inntak av riktig næring «ligge i bånn».

Det jeg tenker på her er å ha en klar bevissthet rundt hva som gir deg påfyll. Ligger du på stranda eller sofaen og har et tilbakevendende tankekjør rundt alt du bør og må gjøre så tappes du for energi. Da er det bedre å finne noe lystbetont, noe du synes er gøy og som gir deg påfyll og energi, vi kaller det Change metoden.

 

  1.  Logg deg av og ta fri – trykk på pause knappen i livet ditt og nyt ferien!!

Du og hjernen din trenger ferie for å prestere bedre når du skal være på.

Forskere mener hjernens evne til å tenke kreativt og jobbe målrettet er under hardt press i vår digitale kommunikasjonshverdag. Alle de elektroniske hjelpemidlene vi omgir oss med kan fremståsom en gigantisk godteripose som aldri tar slutt, og ofte er vi ikke bevisst på at vi gir bort både tid og oppmerksomhet til andre.

Jeg håper disse innspillene kan inspirer deg til å prøve noe nytt og kanskje bli ekstra nysgjerrig ift. en ny holdning både hos deg selv og andre.

Har du noen innspill eller spørsmål blir vi glade for å høre fra deg.

Send oss gjerne en mail på post@rawtrening.no

Med ønske om en strålende og glad ferie!!

– Eva 🙂

Trening i sommerferien?

Skrevet av: Stian Karsrud

Den supermotiverte ser på ferien som en utmerket mulighet til å trene mer enn normalt. Dette er helt supert, men er du en av dem som trener jevnt og hardt året rundt, kan du også ha utbytte av å starte ferien med en rolig uke slik at kroppen kan hente seg litt inn igjen og restarte.

Den andre typen føler kanskje at det trenes nok ellers i året, og ønsker en rolig og avslappende ferie med lite trening. Det er selvfølgelig helt greit og lov til å unne seg dette. Jeg har likevel en oppfordring til dere; Hva med å erstatte den vanlige treningen med lystbetonte utendørsaktiviteter? Volleyball, svømming, sirkeltrening, turer i skog og på fjell kan gi god treningseffekt på både styrke og utholdenhet.

Har du testet denne partnerøkta?

 

Prøv noe nytt!

Test ut en ny aktivitet som for eksempel frisbeegolf eller tennis. Gjør noe du har lyst til og som gir deg glede! Husk at litt er bedre enn ingenting, og ikke undervurder effekten av hverdagsaktivitet. Ta trappene, bruk sykkelen til butikken, gå på litt i motbakkene slik at pusten blir tyngre.

Dette vil bidra til å opprettholde formen og gjøre det enklere for deg å komme i gang igjen etter sommeren! For hva ønsker vi egentlig å få ut av ferien? Vi mennesker er skrudd sammen slik at vi alltid søker etter følelsen av velvære og ferien er absolutt intet unntak. Er det ikke litt ironisk at vi da reduserer aktivitetsnivået slik at vi får mindre godfølelse og energi i den perioden vi faktisk har fri?

Korte økter med høy intensitet

Hvis du er en av dem som ønsker å opprettholde formen, men trene mindre enn normalt er stikkordet intensitet. Hvor lite trening som skal til for å vedlikeholde styrken og utholdenheten avhenger selvfølgelig av utgangspunktet, men generelt kan man si at det nok med én økt i uka for å vedlikeholde styrke og utholdenhet så lenge intensiteten/belastningen er høy nok.

Hvis du til vanlig kjører 4*4min intervaller, kan det være nok å kjøre 4min*2 i ferien. Varigheten kan altså reduseres, men sørg for at du tar i like mye som du normalt gjør.

Det samme gjelder styrketreningen. Hvis du normalt kjører 12 repetisjoner * 3-4 serier under styrketrening kan det være nok med 12 repetisjoner * 1-2 serier for å vedlikeholde styrken så lenge motstanden er den samme. Utendørs sirkeltrening kan også bidra til å vedlikeholde styrken så lenge du utfører hver øvelse til nær utmattelse.

Nyt ferien!

Mitt budskap er; Nyt ferien! Aksepter at det kanskje blir litt mindre trening enn normalt, og husk at litt aktivitet er bedre enn ingenting, og det vil gjøre det enklere å komme i gang igjen etter ferien. Test ut nye aktiviteter med familie og venner og husk at intensitet er viktigere enn varighet for å vedlikeholde formen. God ferie!


Ønsker du å komme i gang med treningen?

Book en prøvetime med en av våre PT-er før sommeren, så vil du lettere komme i gang over sommeren. Send oss en mail på post@rawtrening.no eller kontakt oss her!

 

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER!

Du finner oss her:

Instagram: @rawtrening

Facebook: RAW Trening