Når ikke alt går helt etter planen!

Skrevet av RAW Trening | 4. november 2016 | Ingen kommentarer

Maria Haukaas Mittet er i full gang med sine 10 uker med Personlig trening og Kostholdsveiledning hos RAW Trening. Målene er satt og planen lagt, men med en forkjølelse i starten av opplegget krever det enda mer bevissthet rundt en del valg i hverdagen...

Maria Haukaas Mittet er i full gang med opplegget sammen med RAW Trening sin PT Mark Hawkins og kostholdsekspert Synne Baklid. Målene er satt slik at det er helt tydelig hva det skal jobbes mot i denne 10 ukers perioden:

  • Gå ned 5 kg
  • 10 burpees (inkl push ups) innen 90 sekunder
  • Løpe 3 km under 17 minutter

Målet er å trene fast 3 ganger i uken der en gang er med PT. Med god innsats hele veien mener Mark og Synne at disse målene er realistisk. Her kommer selvfølgelig også kostholds delen inn og er spesielt viktig med tanke på vektnedgangen. Alle disse målene vil være med på å tydeliggjøre hva som skal prioriteres i perioden og målene vil underbygge det som er viktig for Maria – kjenne seg sterk og i god form, føle seg vel og ha det lille ekstra overskuddet i hverdagen.

En del ganger går ikke alt helt etter planen. Det har også Maria kjent på i starten av opplegget!

Maria’s ufrivillige treningsfri:

«Nå er sesongen med sykdomsutfordringene her. Jeg har barn i barnehage og får selvfølgelig møte på alskens basilusker. Denne uka har jeg måttet holde meg treningsfri pga en kjip hoste. Det er utrolig frustrerende siden jeg egentlig ikke er syk. Men om jeg trener nå, kan det utvikle seg til å bli mye værre, og da vil det få konsekvenser som gjør at det varer lenger, og at jeg ikke får jobbet heller. Det hjelper iallefall ikke at søvnen er så som så. Det eneste jeg kan gjøre er å være mer påpasselig med kosten. Regnestykket er jo egentlig veldig simpelt; færre kalorier inn enn det som skal forbrennes. Det er ikke dermed sagt at det er lett i praksis. Har vært gjennom halloween, og skal gjennom en dåp. Her er det bare å moderere seg. Meningen er jo ikke å ikke kunne kose seg, men å ikke gå berserk i kakebordet heller.

Gleder meg til jeg kan ta på meg treningsklærne og gå inn for å svette litt igjen. Det føles så mye bedre å være i aktivitet og kjenne at kroppen responderer på utfordringene den får, og blir litt sterkere for hver gang.

Det jeg har gjort av aktivitet nå som hosten er værst er å trille turer som varer ca 1 time. Jaja, sånn får det være nå…

Maria»

Maria og RAW Trening sin kostholdsekspert Synne.
Maria og RAW Trening sin kostholdsekspert Synne.

Så hva er viktig å fokusere på i slike perioder?

Det er viktig å se mulighetene og fokusere på det man kan gjøre noe med. Her hjelper Mark og Synne Maria med å finne alternativer og justere det opprinnelige opplegget noe for at Maria skal nå sine mål likevel. Målene består og det er fortsatt tid til å ta igjen det tapte:) Og for Maria sin del i denne sykdomsperioden blir det ekstra viktig å være nøye med kostholdet.

Skal du ned i vekt er du avhengig av en negativ energibalase over en lengre periode.

Synne oppsummerer kort om Marias kosthold og hva målet er videre:

Skal du ned i vekt er du avhengig av en negativ energibalase over en lengre periode. Det vil si at du inntar mindre energi enn det du bruker. Da vil kroppen hente energi fra fettlagrene våres. Hovedfokuset til Maria vil være å gjøre endringer slik at hun skal kunne opprettholde denne negative energibalansen over en lengre periode. Med utgangspunkt i hennes kosthold gjør vi endringer ut ifra Marias matvaner og hverdag. Analysen fra Marias kosthold viser mye mellomåltider med snacks, cookies og sjokolade som over en lengre periode vil gi store mengder med energi. Hovedmålet vil være å redusere disse, og heller bytte ut med sunnere og mer næringssrike mellommåltider som grønnsaker, frukt, havregrøt, grove knekkebrød og lettere yougurt. Kostregisteringen viser også at hun bør senke sitt inntak av mettet fett, salt og sukker, samtidig som hun bør øke inntaket av grønnsaker/frukt og fiber. For Maria vil det å bytte ut usunne mellommåltider sammen med å spise mer rent kjøtt og grønnsaker til middag, kunne gjøre en stor endring over en lenger periode og det er her vi har lagt hovedfokuset.

Så ufrivillig treningsfri vil ikke si at målet ikke består – det handler om å se mulighetene og være ekstra nøye med detaljene!

Synne og Mark 🙂

synne@rawtrening.no

mark@rawtrening.no