Selvkritisk? Da bør du lese dette.

Skrevet av Ystenes Myhre Cecilie | 21. august 2017 | Ingen kommentarer

Det er en liten stund siden jeg har hatt tid til å skrive så mye her! Men nå er jeg altså tilbake! Siden emosjonsregulering er et tema mange lurer på, har jeg valgt å skrive noen tips du kanskje kan få bruk for!

Å være selvkritisk er lett. Å vise seg selv omsorg er vanskeligere – men gir stor helseeffekt.

Jeg ser ikke ut i dette antrekket. Jeg gjør alltid feil. Jeg er håpløs. Kjenner du igjen tankene? Kritisk? Du?

Som mentaltrener slår det meg ofte hvor ambisiøse og kravstore vi mennesker er. Har vi først bestemt oss for at vi skal forbedre oss på et område i livet, som å tørre å ta mer ansvar, si til flere ting, trene mer eller mindre, så regner vi også med at vi skal kunne klare å endre atferd allerede neste sekund.

Men som jeg har skrevet om i tidligere spalter om endring; det kan ta alt fra tre uker til flere år å bytte ut gamle vaner med nye. Det samme gjelder når du prøver å endre ditt eget tankesett. Det tar tid.

Når forventningene er så store er det ikke rart at vi utvikler et samfunn der vi blir ekstremt selvkritiske. Nå som kveldene etterhvert blir mørkere og utetemperaturen synker syns jeg det er viktig å sette lommelyktlyset på følgende: Hva om du prøver å bytte ut selvkritikken med en god dose selvmedfølelse?

Til deg som lurer på om jeg har forkastet hele prestasjonspsykologien, som vanligvis handler om at det er sunt å tro at du kan bli det du vil og at du har godt av å strekke deg lengre enn du tror du klarer, kan jeg berolige deg. Selvmedfølelse er nemlig noe helt annet enn selvmedlidenhet.

Kristin Neff, forfatter og forsker ved University of Texas, har studert de psykiske helseeffektene av selvmedfølelse. Hun har også skrevet en lærebok om hvordan du kan gjøre livet bedre ved å bli mer omsorgsfull mot deg selv. Det er særlig tre komponenter som er sentrale i Neffs oppskrift på selvmedfølelse.

Først og fremst; Vis deg selv vennlighet. Vi mennesker snakker til oss selv bevisst eller ubevisst hele tiden. Noen mener at vi «ytrer» opp til 1000 ord per minutt til oss selv. Det er ganske imponerende. Men ikke like imponerende tatt i betraktning at mange av ordene og tankene er lite støttende og ofte de samme som vi balet med i går og i forgårs. Skal vi utvikle oss, må vi endre vår indre dialog. Bring vennlighet inn i den.

Snakk til deg selv som du ville snakket til en god venn. Bestem deg for at det ikke er ok å prate deg selv ned, prøv heller å løfte deg selv – som du sikkert gjør med dine nærmeste når de strever. Slutt å undertrykke smerten og ubehaget du innimellom kan føle på, og gi deg selv trøsten du trenger.

Neff er også opptatt av det hun beskriver som en «felles menneskelighet». Ofte sammenligner vi oss med andre, og kan føle tilkortkommenhet og misunnelse.

Bytt sammenligning med sammenhørighet, oppfordrer Neff. La deg fascinere over hvor mangfoldige og ulike vi mennesker er. Og vær oppmerksom på at også andre mennesker feiler og føler seg utilstrekkelige – det kan motvirke din egen følelse av isolasjon.

Selvmedfølelse og mindfulness henger sammen, mener Neff. Hennes siste punkt er: Vær oppmerksom på her og nå. Det betyr; Ikke på fremtiden, og ikke på fortiden. Oppmerksomt nærvær hjelper oss til å anerkjenne det vi opplever uten å dømme oss selv eller andre.

Neffs studier viser tydelig at selvmedfølelse øker vårt emosjonelle velvære, reduserer angst og depresjon, og bidrar til å opprettholde helsefremmende atferd som sunt kosthold og fysisk aktivitet. Utvikling av selv- medfølelse fører også til større tilfredshet og glede i medmenneskelige relasjoner.

Neff understreker også at selvmedfølende personer er bedre rustet til å håndtere egne tanker og følelser, og dermed har større emosjonell intelligens. Dermed blir de også mer robuste mot negativt stress og takler krevende situasjoner bedre. Det kan komme godt med i stressukene med skolestart, barnhage innkjøring osv osv.

Når jeg jobber med unge jenter lager vi ofte en «Pippi-dagbok». Den skal være full av gode ord som jentene skriver til seg selv, et sted de noterer hva de er stolte av eller takknemlige for i livet sitt. Det er kanskje noe for voksne også?

Min oppfordring til deg: bli bevisst på hvem du er overfor deg selv; kritisk eller medfølende?

Om du over lengre tid unngår å sensurere den negative holdningen du har til deg selv, kan veien være kort til nedsatt livskvalitet.

Ønsker du lavere hjertefrekvens, antistresshormoner og lykkerus i kroppen? Start med selvmedfølelse, og du er langt på vei.

Cecilie

cecilie@rawtrening.no