3 øvelser for bedre holdning – som du til og med kan gjøre på kontoret!

Skrevet av Ronny Døhli | 13. mai 2016 | Ingen kommentarer

Her får du 3 enkle øvelser som gir deg bedre holdning!

For mange består hverdagen av mange timer stillesittende og foran en PC. Dette bidrar til det motsatte av god holdning og også fort problemer/smerter i skulder og nakke området. Ofte skal det veldig lite til for å få en bedring her, poenget er bare at du må gjøre det over tid.

For at det skal være gjennomførbart gir jeg deg her 3 øvelser du kan til og med gjøre på kontoret! Så da har du ingen unnskyldning for å ikke gjøre det;) Med god holdning føler man seg sterk og bra – og man fremstår også med enda mer utstråling og selvtillit!

Det er viktig å gjøre øvelsene riktig og kjenne at du får tak i muskulaturen. Kjør igjennom alle øvelsene 1-3 ganger; alt etter hvor mye tid du har og hvor mye du har gjort av slike øvelser tidligere. Fint å øke utfordringene og mengde etter hvert. Det enste du trenger for å gjennomføre øvelsene er strikk.

Øvelse 1: Skuldermobilitet. Bruk en strikk, et kosteskaft eller ligende og hold så smalt du klarer uten at du kompenserer og må vri deg. Du skal kjøre rolige og kontrollerte bevegelser det du kjenner det tøyer godt, men ikke mer enn at du klarer å slappe av.

12 repetisjoner x 1-3 ganger

IMG_4372IMG_4373

Øvelse 2: Omvendt flies med strikk. Stå fremoverbøyd med rett rygg og brystet frem. Fest strikken rundt underarmene og får de rett ut til siden så langt du klarer, samtidig som du fokuserer på å knipe skulderbladene sammen.

12 repetisjoner x 1-3 ganger

IMG_4374IMG_4375

Øvelse 3: Stående roing med strikk. Stå oppreist med god holdning og liten knekk i knærne. Ta tak i strikken og trekk mot deg så langt du klarer. Hold brystet frem under hele øvelsen samtidig som du kniper sammen skulderbladene i det du har trekt helt inn. Slippe så rolig frem før du gjentar bevegelsen.

12 repetisjoner x 1-3 ganger

IMG_4376IMG_4377

Ha en fin pinse og 17.mai – og lykke til med øvelsene!