Fødselsforberedende øvelse

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 12. april 2017 | Ingen kommentarer

Månedens tema er graviditet og i den forbindelse ønsker jeg å dele noen erfaringer og tips til hvordan du kan tilrettelegge for et best mulig svangerskap.

I forrige innlegg viste jeg dere en øvelse som er veldig fin for å redusere trykket ned mot bekkenbunnen i løpet av et svangerskap. Fikk du det ikke med deg så kan du se øvelsen her.

Ukens øvelse tar for seg et annet, men like viktig område, og det er bevegeligheten til korsrygg og bekken under en fødsel.

En fødsel stiller store krav til bevegelighet i bekkenområdet til mødre. En bevegelse som er spesielt viktig å ha for mødre er muligheten til å kunne krumme rygg – og bekken tilstrekkelig. Dette tilrettelegger for at babyen skal få bedre plass på vei ut av fødselskanalen.

Gravid - Krumning

For å trene opp rygg – og bekkenområdet til å oppnå bedre krumning så er øvelsen ovenfor veldig fin å bruke. Den dype knebøyposisjonen gjør at ryggen blir nærmest «tvunget» inn i en fleksjon. Hoftene med tilhørende muskulatur vil «trekke» bekken og rygg inn i en lett krumning.

Øvelsen kan fint gjøres daglig. Bli gjerne sittende i 30 sek før du reiser deg opp igjen. Prøv deg frem og øk gjerne antall repetisjoner etter hvert som du føler deg komfortabel med øvelsen. Hvis du synes det er vanskelig å gjøre øvelsen uten å lette med hælene fra gulvet, så kan du fint bygge opp litt under hælene. For eksempel stå med hælene på en dørterskel.

Små ting, som utgjør en stor forskjell 🙂

God påske alle sammen!