5 tips til et bedre immunforsvar!

Skrevet av RAW Trening | 5. mars 2018 | Ingen kommentarer

Det er høysesong for influensa og forkjølelse - og kulda utfordrer oss som aldri før!
Her kommer våre beste tips for å styrke immunforsvaret, enten du har vært syk, eller du ønsker å forebygge!

Immunsystemet består av spesielle organer, vevstyper, proteiner og celler som beskytter kroppen vår mot bakterier, virus, sopp og infeksjoner. Immunsystemet jobber kontinuerlig for å holde uønskede «inntrengere» på avstand. Ettersom menneskekroppen er ideelle omgivelser for en rekke mikrober, jobber disse hardt for å forsøke å komme seg inn i kroppen vår. Immunsystemet spiller også en sentral rolle ved betennelsessykdommer som ikke skyldes mikrober.

Dette er såkalte inflammatoriske sykdommer. Eksempler er leddgikt, de kroniske tarmsykdommene ulcerøs kolitt og Crohns sykdom, multippel sklerose, optikusnevritt etc.

Så hvordan kan vi hjelpe dette fantastiske systemet å fungere optimalt?

  1. Spis et variert og godt kosthold! – Gjennom å spise gode råvarer vil du få i deg de vitaminene og mineralene som er esseniselle byggeklosser for et godt immunforsvar! Tenk masse grønnsaker og frukt! NAM!
  2. Drikk masse vann! Vann transporterer næringsstoffer og holder deg hydrert! Har du en pågående influensa og svetter mye? Da mister du mye væske! Sørg for å hjelpe kroppen og drikk vann eller annen væske.
  3. Hvile! Negativt stress virket negativt inn på helsa og immunförsvaret vårt! Tenk gjennom styrkekilder som gir deg energi og gjør deg glad! Kanskje kan et yogakurs hjelpe deg? Eller en rolig langtur på ski?
  4. Mosjon. Når du trener, øker du blodsirkulasjonen i kroppen. Regelmessig aktivitet gjør at hvite blodlegemer og antistoffer beveger seg raskere gjennom kroppen. Mosjon hjelper også til med å fjerne stress og øker immunsystemets funksjon. Fysisk aktivitet hjelper dessuten lungene å kvitte seg med bakterier.
  5. Sov nok! Får du under seks timer søvn per natt, øker du risikoen for å få forkjølelse og influensa med 300 %. Åtte timers søvn per natt vil bedre immunsystemet ditt betydelig ved å gi deg det metabolske verktøyet du trenger for å bekjempe potensielt dødelige infeksjoner.

Prøv å ha fokus på et par av disse rådene fremover, slik at du investerer i det viktigste du har; nemlig helsa 🙂

Psst! Imorgen kjører vår kiropraktor og yogaspesialist Kristine Yogakurs! Vil du bli med? Les mer her!

 

Kilder: Bogen B, Munthe LA. Immunologi. Universitetsforlaget, Oslo, 2000.
Genes and Disease – National Center for Biotechnology Information
National Cancer Institute – U.S National Institutes of Health (NIH)  Fedon.no