10 tips til en sterkere rygg

Skrevet av RAW Trening | 18. oktober 2018 | Ingen kommentarer

Kiropraktor, Personlig Trener og Yogainstruktør i RAW, Kristine Skogseid, gir deg sine beste tips for en sterkere rygg.

I anledningen den internasjonale ryggdagen tirsdag 16. oktober, har vi denne uken satt enda mer fokus på rygghelse. Ikke uten grunn: Årlig rammes 800 000 nordmenn av ryggplager. Det er den største årsaken til uførhet og sykefravær i Norge.

De fleste av oss vil oppleve å få vondt i ryggen på et eller annet tidspunkt i livet. Så hva kan vi gjøre for å få god rygghelse? Aktivitet hjelper! Vi vet at trening og mosjon er den viktigste enkeltfaktoren for å forebygge ryggplager. Likevel er det er kun 32 prosent av voksne som oppfyller Helsedirektoratets anbefaling om 30 minutter daglig aktivitet.

Regelmessig bevegelse og kunnskap om hvordan ryggen best belastes kan redusere dine sjanser for å bli rammet av ryggplager.

For mange er utfordringen et for ensidig bevegelsesmønster og mangel på variasjon i hverdagen. God rygghelse forutsetter også riktig belastning/intensitet på treningen og at treningsdosen tilpasses din spesifikke livssituasjon, det være seg at du er gravid, småbarnsforelder, student, idrettsutøver, nyklekt besteforelder, eller yrkesaktiv med et stillesittende eller fysisk krevende arbeid. Vi har alle en ryggrad, vi kan alle bli berørt.

 

Her er ti enkle tips til bedre rygghelse du kan gjennomføre i din hverdag:
  1. Stå på jobb – har du et heve-senkebord, bruk det!
  2. Ta trappene i stedet for heisen
  3. Beveg ryggen i alle dens tre plan i løpet av dagen: Forover/bakover, til siden og vri/roter
  4. Lær deg riktig løfteteknikk som passer din rygg og fysikk
  5. Tren styrke – få hjelp av en fagperson til å komme i gang med trygge og relevante øvelser
  6. Hold kroppen smidig og fleksibel gjennom regelmessig tøying, for eksempel yoga. En fagperson vil også kunne hjelpe deg å finne de mest effektive øvelsene for din kropp
  7. Kom deg ut i skogen – der får du både trent balanse og stabilitet og underlaget er skånsomt for ryggen
  8. Invester i godt fottøy og en ryggsekk tilpasset din kropp da det kan spille positivt inn på din rygghelse
  9. Ikke gå unødvendig lenge med smerter. Varer smerten i flere dager kan det være nyttig å oppsøke en behandler. Å leve et liv med stivhet og smerter kan gå utover livskvaliteten
  10. Knytt deg til en fagperson du stoler på. En fagperson som motiverer deg, styrker deg i troen på hva du kan klare og som gir deg verktøy til å skape en positiv endring i ditt liv! Intet mindre?

For hjelp til bedre rygghelse, ta kontakt med oss på RAW Klinikken! E-post: post@rawtrening.no eller book time her: osteopati eller kiropraktikk

 

Her kan du lese mer om vårt tilbud innen kiropraktikk og osteopati!