August er her!

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 3. august 2017 | Ingen kommentarer

Høsten er en fantastisk tid for å starte opp med trening igjen. Luften blir friskere og det er deilig å trene ute, samtidig som at den gradvis kaldere luften gir oss litt bedre samvittighet til å gå inn og trene også.

Denne høsten har jeg lyst til å dele noen av mine personlige målsetninger med dere. Det er på mange måter en litt «sårbar» ting å gjøre, og en av årsakene til det er at jeg blottlegger det fysiske nivået mitt slik som det er i dag. På en annen side har det også veldig mange fordeler fordi det gir meg en viss forpliktelse til å følge treningsplanen også.

Jeg har alltid vært nysgjerrig når det kommer til egentrening og synes det er interessant å teste ulike treningsmetoder på min egen kropp. På den måten har det blitt mye eksperimentering gjennom årene som har gått.

Et av mine mål, som jeg for øvrig også ønsker å eksperimentere litt på, er å forbedre kondisjonen min i løpet av dette halvåret. Som trener og terapeut har jeg mange gode og veldokumenterte maler og oppskrifter for hvordan man kan gjøre det med både konkrete planer for sonetrening, intervalltrening, periodisering, mengde – og frekvensjustering, men denne gangen ønsker jeg å gjøre det litt annerledes. Jeg ønsker å legge lista for meg selv veldig lavt og teste ut følgende: «Hvor mye bedre blir kondisjonen min hvis jeg løper 4×4 minutters intervaller en gang i uka hver uke frem til jul?»

Med hver målsetning følger også en realitetsorientering og en viss forventningsavklaring. Det betyr at jeg må spørre meg selv hvor viktig er det for meg i dette tilfellet å opparbeide en bedre kondisjon? Jo, for min del så er det viktig både fordi jeg er glad i å løpe og setter veldig stor pris på alt det gir meg, men også fordi jeg trenger en viss grunnfysikk i både jobben og idretten jeg driver med på fritiden. Så må jeg spørre meg selv hvor mye tid og kapasitet er jeg villig til å legge inn i akkurat denne målsetningen? Jo, per dags dato er jeg villig til å legge inn en dag i uka som skal gå til kun det. Da føler jeg at innsatsen jeg legger inn i denne målsetningen ikke «ødelegger» for summen av alt det andre jeg også ønsker å bruke tid på. Jeg har også andre personlige målsetninger, som jeg vil komme tilbake til på et senere tidspunkt, som krever både mer tid og mer kapasitet. Og i tillegg til dette har jeg en jobb – og et familieliv med en flott kone og to fantastiske små barn som jeg både ønsker å bruke mye tid på og som selvfølgelig krever sin tid og kapasitet. Det er en tid for alt i livet, og akkurat nå føler jeg at treningsmengden jeg investerer i balanseres godt i forhold til alt det andre jeg også ønsker å bruke tiden min på.

Hvis du synes det er interessant å lese litt mer om hva jeg tenker rundt denne målsetningen så følg med videre fremover. Jeg kan ikke la være å skrive mer om selve metoden, hvordan det potensielt påvirker de andre målene jeg har for halvåret, hvordan jeg skal få testet og retestet for å sjekke en eventuell fremgang, om det i det hele tatt er nok til å oppnå fremgang, hvordan det passer inn i resten av treningsplanen for dette halvåret, og mange, mange andre problemstillinger som jeg liker å tenke på i min egen lille treningsverden.