Biomekanikk løping – overkropp 1-

Skrevet av Robin Pay | 16. oktober 2020 | Ingen kommentarer

Hele kroppen spiller en rolle i løpesyklusen, ikke bare underekstremitetene.

Torso

Bevegelse av hofte og underekstremitet gjennom løpesyklusen krever stabil og sterk kjernemuskulatur for å tillate bevegelse og begrense skade.
De dynamiske komponentene i overkroppen består av ribbeina, brystbenet, bryst- og korsryggen med støttebånd og muskler.
Kjernemusklene hjelper til med å absorbere og distribuere slagkrefter og tillate kroppsbevegelser på en kontrollert og effektiv måte.
Disse består av magemuskler, paraspinal muskler, gluteal muskler, bekkengulvmuskler og hoftemuskler.
Samspillet tillater pust under løping og den vridningsbevegelsen som kreves under løpesyklusen.

Fleksjon av torso under løping er mellom 3 og 13 grader.
I løpet av løpesyklusen blir torso minimalt bøyd ved isett av fot og er i sin mest oppreiste stilling under løpesyklusen.
Den begynner å bøye seg i holdningsfasen, til maksimal bøyning oppstår på slutten av holdningsfasen.
Ipsilateral tilt har blitt målt etter isett av fot til å strekke seg fra 5 til 20 grader i koordinasjon med bekken tilt (mot den kontralaterale siden).
Økende hastighet utgjør opptil 10 grader økning i sidehelling.
Når bekkenet roterer hvert skritt, holder brystmuskulaturen ryggraden og magen stabil mot ryggvirvelens akse.

Øvre ekstremiteter

Armene spiller en viktig rolle under løpesyklusen for å balansere og gi stabilitet til løperen i bevegelse.
Som regel balanserer hver armbevegelse motsatt ben under svingfasen. Det har også vist seg at de effektivt motvirker vertikal vinkelmoment under fremdrift av holdningsfasen.
Armene hjelper også til å balansere overkroppen.
Armbevegelser stabiliserer kroppen under løpesyklusen og hjelper beina til å løpe med mest effektivitet og minst energiforbruk.
Til slutt hjelper armsving med å generere fremdrift i løpet av løpeturen.

Skulderleddet styrer armbevegelsen, og bevegelsen til benet når du tar et skritt krever en lignende bevegelse av den kontralaterale armen. Deltoidemuskelen forårsaker abduksjon av armen fra kroppen som deretter tillater gradene av bevegelse fremover og bakover, slik at armen svinger rundt kule- og sokkelleddet på skulderen. Hvis armsving ikke er tilstrekkelig, har hoftefleksjon, hofteadduksjon, knefleksjon, kneadduksjon og ankelabduksjon økt leddvinkler i løpet av løpeturen.

Brystmysklene og teremuskulaturen, som fester seg til humerus, vil virke med hver armssving for å motvirke trekk fra deltoid, som aktivt hjelper med armsving.
For eksempel, når venstre ben svinger fremover, svinger høyre arm fremover for å motvirke kroppen.

Det har blitt antydet at overdreven kryssing av armene er en indikator for mangelen på stabilitet i underkroppsbevegelse.

Løpingens effektivitet drar fordel av synkronisering av arm- og leggsvingninger ved å minimere vridning av torso og bekken. Dette sparer energi fordi det gir maksimal skrittlengde i løpet av løpssyklusen, og reduserer torso og hode rotasjon.

Robin 🙂

Robin@rawtrening.no

Instagram