Hvordan si nei !

Skrevet av Eva Sørung | 17. august 2017 | Ingen kommentarer

Skal vi gjøre endringer må vi bestemme oss og jobbe målbevisst for håndtere "utsettelses trollet" , det er nemlig på vakt 24/7.

Hvordan går det, er du kommet i gang med treningen ? Eller skal du bare sjekke mail, lufte hunden, ta et par telefoner, og plutselig du tilbake i ditt gamle og kanskje uhensiktsmessige mønster. Det er bare å innse at du vil ikke få bedre tid og mindre å gjøre i morgen, eller neste uke, men du skal vite at når du først er kommet i gang med treningen så går det lettere enn du tror!

Skal vi gjøre endringer må vi bestemme oss og jobbe målbevisst for håndtere           «utsettelses trollet» , det er nemlig på vakt 24/7.

Den beste å kanskje enkleste måten å komme i gang på er å følge Nike sitt slagord                 » Just DO it » !

Før vi fortsetter med rådene fra Wikihow (nettsiden hvis målsetting er å hjelpe alle til å gjøre alt ) kommer en kort repetisjon fra siste ukes innspill som var:

  1. En god start kan være å gi deg selv tillatelse til å si nei !
  2. Bevisstgjør og respekter dine egne grenser !.
  3. Kjøp deg tid

Når du nå først er i gang med så er det bare å » kjøre på «.

4) Begynn med å øve deg på å si ordet NEI !

Har du reflektert over at du sier nei mange ganger hver eneste dag selv om du ikke konkret bruker ordet? Det er faktisk slik at hver gang du sier ja til noe så sier du samtidig nei til noe annet !

Dette kan muligens høres litt merkelig ut, men du kan faktisk trene på å si «Nei» mens du er alene. Start med å stå foran speilet, se for deg hvem du ønsker å si «Nei» til og trene på å si det på en klar og bestemt måte.

Mange blir nervøse bare de skal si ordet og denne treningen kan redusere engstelsen. Etter at du har gjentatt «Nei» mange ganger vil handlingen føles mere kjent og det igjen vil gi deg større trygghet og gjøre det lettere når du skal praktisere det.

5)  Ufarliggjør det å si nei ved å starte setningen med noe positivt.

Mens det er viktig å være bestemt når du sier «Nei» vil du sannsynligvis føle deg bedre hvis du gjør det på en høflig måte. Når du må skuffe noen så kan du mykne det opp litt ved å begynne med å uttrykke takknemlighet for at du er blitt spurt eller invitert.

Eks. Jeg setter pris på at du viser meg tillit og tiltror meg å passe hunden / katten din, da jeg vet at du er svært glad i den.

Da er det bare å omsette treningen i praksis.

Husk du blir god på det du trener på !

Vil du lære mere om eget reaksjonsmønster og få gode og effektfulle verktøy? 
Velkommen til våre stressmestring seminar.

Tirsdag : 26/9 kl.08.00 – 12.00
Onsdag: 15/11 kl.16.00-19.00

 Påmelding: eva@rawtrening.no