NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI ! Hvilken del av ordet NEI er det du har problemer med å forstå?

Skrevet av Eva Sørung | 4. august 2017 | Ingen kommentarer

supereva

Er du en «Behager», en av de som alltid sier ja, som opplever fysisk ubehag bare ved tanken på å si nei ?

Da skal du skal vite at det er mange som opplever det samme som deg !

Det du kanskje ikke vet er at «Nei – muskelen» kan trenes sterkere og til å få en kjappere reaksjon. Det skjer ved at du øker bevisstheten rundt det som er dine utfordrende situasjoner, tilegner deg kunnskap og trener på effektfulle verktøy, både i forkant av og når du er i «ild-sonen».

Husk at alt det som kan synes vanskelig og utfordrende blir enklere bare vi øver på og får mere kunnskap om det. Jeg anbefaler deg imidlertid å begynne i det små .

1. En god start kan være å gi deg selv tillatelse til å si nei !

Mange har en tillært ryggmargrefleks og sier ja på autopilot, dvs. du svarer » ja» før du har gitt deg selv anledning til å evaluere om dette virkelig er noe du ønsker eller vil bruke tid på.

Viktig å huske er at hver gang du sier ja til en aktivitet så betyr det at du samtidig må si nei til noe annet.

2. Bevisstgjør og respekter dine egne grenser !

( vit at dine grenser kan være helt forskjellig fra andres )

Kjenn etter hva som gir deg glede og energi, enten det er stille alene tid, samvær med andre, lesing,strikking, løping,turgåing eller skriving,så er det viktig å bli kjent og fortrolig med det som er dine styrkekilder.

3. Kjøp deg tid !

Dette er en fin måte å starte treningen på.

Bestem deg i dag for at du konsekvent skal avstå fra å svare ja på alle forespørsler du får. For å vinne tid kan du f.eks. si «takk for at du spør meg, la meg sjekke om jeg har anledning så kommer jeg tilbake til deg med svar om 10 min,1 time,1 dag,1 uke», avhengig av hva forespørselen gjelder.

En slik liten endring kan bli starten på en mindre stressende hverdag hvor du gir egne behov litt mere rom og plass.

Prøv det, og husk at det du trener på blir du god til !

Lykke til fra Eva Sørung

Neste uke kommer flere innspill på hvordan du kan trene opp » nei-muskelen «. Jeg hører gjerne fra deg hvis du har noen innspill eller spørsmål.

Ønsker du å vite mere samt få et skarpere fokus på  det som er dine utfordringer og skaper stress i det daglige så meld deg på et av mine stressmestringskurs  : Tirsdag 26/9 kl. 08.00- 12.00 eller onsdag 15/11 kl. 16.00- 19.00

 

Mental trener Raw Trening

eva@rawtrening.no

Lysaker Brygge 28, tlf. 67 53 53 33.

Mobil: 917-06 -456