Dette får du ut av systematisk avspenning!

Skrevet av Ystenes Myhre Cecilie | 13. mars 2017 | Ingen kommentarer

Avspenning er et samlebegrep for øvelser som har som hensikt å ta kontroll over vårt eget spenningsnivå og prestere optimalt.

For mange mennesker er svette hender, konsentrasjonsvansker og slitsomme nerver noe som kommer hver gang de skal prestere. Det negative ved dette, ved siden av at det er utrolig ubehagelig er at du mest sannsynlig går glipp av mange flotte opplevelser. Det positive er at dette kan du gjøre noe med!

 

Det første du kan starte med er å følge en plan på hvordan du kan ta kontroll på nervene!

 

For det er mange gode fordeler ved å være avspent!
Hovedhensikten med ulike avspenningsteknikker er å bryte spenningsmønsteret, slik at du kan hente deg inn igjen og få nye krefter.

Noen gode bivirkninger av å slappe godt av

  • Du øker sirkulasjonen i hele kroppen
  • Du får en friere og dypere pust
  • Du bedrer oksygentilførsel til hjernen og kroppen for øvrig
  • Du bedrer konsentrasjon og hukommelse
  • Du reduserer blodtrykket
  • Du får hjertet til å slå roligere

Litt om avspenningsmetoder

Flere metoder er spenningsregulerende: Avspenning, meditasjon, yoga, autogen trening, visualisering osv.

Formålet med disse metodene er å få ned tankeaktiviteten vår, senke det indre tempoet vårt, og redusere spenningsnivået. Andre metoder er å gjøre noen aktiviteter som trening, matlaging, se en morsom film, lese en bok, lytte til musikk, besøke spesielle steder og være med mennesker du er glad i.

Progressiv avspenning
Går ut på å stramme enkelte muskler og muskelgrupper isolert, og så slippe – for å bevisstgjøre forskjellen på spenning og avspenning, og dermed få bedre kroppskontakt. Metoden er effektiv fordi den bevisste øvelsen – stram og slipp- gir en utladning og en direkte følelse av slapphet i muskulaturen.

I vårt online program som vi har utviklet i samarbeid med Coperio finner du et bredt spekter av øvelser du kan jobbe med over tid for å lære deg å ta kontroll på negativt stress.  

 Avspenningsfilene er spilt inn av skuespillerne ved Nationaltheateret Ine Jansen og Trond Espen Seim som imponerte oss med gode stemmer og innlevelse.

 17204353_10158424314660014_66540195_n 

 HUSK! – all stress, er ikke negativt. Vi vil sannsynligvis alltid kjenne på litt nerver, så målet er ikke nødvendigvis 0 stress.

 Cecilie 🙂