Workout of the day!

Skrevet av RAW Trening | 16. september 2016 | Ingen kommentarer

Kjapp, effektiv og helt uten utstyr!

 

uten-navn

Denne treningsøkten (WOD’n) kjører jeg ofte og ja – jeg liker den!! (En WOD er et begrep innenfor crossfit og står for workout of the day.).

Grunnen til at jeg digger denne WOD’n er fordi den gir meg høy puls, jeg konkurrerer mot meg selv hver gang, jeg kan gjøre den etter en annen treningsøkt og jeg kan gjøre den som dagens treningsøkt når jeg har dårlig tid, lite motivasjon eller rett og slett ikke er så kreativ.

Treningsøkten kan gjøres hvor som helst, når som helst og du trenger ikke noe utstyr.

Spesielt populær var denne økten hos meg da jeg skrev bacheloroppgaven min i fysioterapi. Jeg trengte en pause fra skrivingen, og jeg trengte å få opp pulsen og tenke på noe helt annet. Jeg gledet meg faktisk til å gjøre økten da jeg satt og skrev!!

WOD’n går som følger:

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1

Burpees

Situps

Først så kjører du 10 burpees, så går du rett over på 10 situps. Videre følger 9 burpees og 9 situps. Så 8 burpees og 8 situps. Du tar poenget! Helt ned til 1 burpee og 1 situp. Ta så lite pause du klarer. Når du er på 8’ern er det verst! Hold ut den, og jeg lover deg at du klarer resten 😉

 

Ta gjerne tiden på deg selv og se om du kan slå den neste gang.

elisabeth1elisa2 elisa3elisaelisa5

Det finnes flere måter å gjøre Burpees på, men i denne økten utfører jeg burpees slik: Startposisjon er stående. Bøy i hofte og knær og plasser hendene i gulvet. Hopp beina tilbake, strekk ut i knær og hofte og gå inn i en planke. Ta en push-ups og la brystet treffe gulvet kontrollert. Etter at du har pushet deg opp fra gulvet med armene, prøver du å få beina inn under kroppen. Strekk deg eksplosivt ut fra en dyp knebøyposisjon og hopp opp fra gulvet. Strekk armene over hodet og skyt brystet frem. Klapp gjerne i hendene på toppen. Gjenta.

 

Det fins mange ulike situps, men i denne økten gjør jeg det slik:

Startposisjon liggende på matte med korsryggen nedi gulvet, stram kjernemuskulatur. Armene strakt bak hodet med hendene i gulvet. Vinkel i hofte og knær som vist på bildet, føttene i gulvet. Du bruker så magen og hofteleddsbøyerne til å løfte deg opp fra gulvet. La hendene være nær gulvet før du senker deg kontrollert tilbake til utgangsposisjonen igjen.

situp situp2

 

Håper WOD’n faller i smak! <3

Ønsker dere motivasjon til trening, flere treningstips og treningsøvelser eller rett og slett bare å bli skikkelig pushet på trening, er det bare å sende meg en uforpliktene mail elisabeth@rawtrening.no. Gleder meg til å høre fra nettopp DEG! 🙂

Hilsen Elisabeth