Etter operasjonen!

Skrevet av RAW Trening | 30. august 2016 | Ingen kommentarer

Caroline Martens er en av Norges beste kvinnelige golfspillere.
I år ble hun det mange utøvere frykter mest; nemlig skadet.
I høst kan du følge Caroline på RAW bloggen, og lese om hennes vei tilbake fra skade - sammen med teamet i RAW!

Syv dager siden operasjonen og jeg kan endelig si at jeg ser lysere på livet. For skal jeg være helt ærlig så var det vært ganske så jævlig de første fem dagene. De av dere som har operert tidligere kjenner da til den smerten og det ubehaget som følger en slik prosedyre. Å operere ankelen er ikke en av de ”snilleste” stedene å operere heller da vi har veldig mange nerver og sener i ankelen samt at i mitt tilfelle måtte de ta ut et ben og kutte noen sener så ..sum av sumarium……. Sykt vondt!!

image1[1]

 

Jeg ble grise dårlig, lå rett ut i 48 timer å kastet opp av smerte pluss at jeg fikk en allergisk reaksjon av medisinene, så ikke noe hyggelig. Jeg har nå kommet meg opp fra gulvet, klarer å dusje alene og til og med kommet meg i gang med rehabiliterings prosessen. Jeg nemlig vært hos min fysioterapeut og osteopat Calle allerede, og han har sjekket kroppen og passet god på at alt er som det skal etter operasjonen. I dag skal jeg til Cecile, min mental trener, så her kaster vi ikke bort tid!

 

image3[1]

For det er nettopp dette som er viktig. Å passe på at alt er bra mens det enda er bra og være effektv.

Det er alt for mange av oss som venter med å ta behandling til etter man han blitt skadet eller fått vondt noen sted, også oss idrettsutøvere. Hvis man er smart så er man føre var og går jevnlig til en behandler som kan forebygge eventuelle vonter og plager. For min del, som idrettsutøver, så er det alfa omega å ha en behandler som jeg kan se jevnlig. Alle de timene jeg trener og de bevegelsene jeg gjør til en hver tid tar på kroppen og hvis jeg da ikke passer på kroppen samtidig så kan det fort så galt. Det er slik skader oppstår. Det samme gjelder styrketrening. Veldig mye av grunnen til at vi trener så mye styrke som vi gjør, selv som golfspillere, er for at vi skal forebygge skader, for at vi skal ruste kroppen slik at den er i stand til å ta i mot den belastningen vi putter på den. Nå før operasjonen hadde jeg og min personlige trener Ronny en del timer hvor vi så på forskjellige bevegelses mønster og styrke øvelser. Her kartla vi hvor jeg er i dag ift hvor vi ønsker at jeg skal være om 3 – 6 måneder når alt av gips og krykker er kastet. Vi har så lagt en plan, ikke bare for å bygge opp etter denne skaden men også for å forebygge for hva som kommer i tiden fremover pluss en plan på hvordan jeg skal bli sterkere enn noen gang. Men det er ikke bare idrettsutøvere som må tenke slik. Alle uansett arbeid må ta vare på kroppen, stimulere musklene og trene jevnlig. Dette er noe alle har godt av og det å ha en velfungerende kropp lenger tror jeg få vil si meg i mot.

 

Jeg er fortsatt bare et par dager ut av operasjon så mye trening på meg blir det ikke enda men som sagt behandling og oppfølging er viktig. En annen ting som jeg har satt i verk nå er en strategiplan for tiden fremover. For at jeg skal holde meg motivert og strukturert nå selv om jeg ikke kan bedrive det som egentlig er jobben min må jeg han en plan, en plan om hva jeg skal gjøre, hvorfor jeg skal gjøre det jeg gjør, hva jeg skal oppnå, hvem som har hvilkene roller og mål, hva skal jeg oppnå, hva er mitt mål med alt dette. Å ha tydelige mål er viktig ikke minst for motivasjonen og strukturen og effektiviseringen av tiden.

 

Neste gang skal jeg dele med dere hva noe av min strategiplan er og hva planen er videre. For videre skal jeg og som jeg sa sist. Jeg skal bli bedre enn noen gang!!!

Caroline 🙂