Fire strikkøvelser for bedre holdning – LYTP

Skrevet av RAW Trening | 9. august 2017 | Ingen kommentarer

Mange snakker om dårlig holdning, men svært få prater om hvorfor vi får dårlig holdning. Se for deg at du står i profil i speilet ditt. Skuldra skal helst være i nøytral posisjon, altså senter av kroppen. Tenk at det er en drakamp mellom brystmuskulaturen og rygg/skuldermuskulaturen. Ofte er brystet sterkere enn rygg og skuldre, da blir skuldrene trukket fremover. I tillegg kan det bli enda mer drag dersom man har spenning i den lille brystmuskelen. Så dersom man ønsker å optimalisere holdningen sin kan man løsne den lille brystmuskelen, for så å styrke muskler i skulder og ryggregion. Gjør man dette kan det føre til en mer nøytral og riktig holdning.

 

Nå til dags sitter mange av oss foran en pc-skjerm hele dagen. De fleste dagligdagse gjøremål skjer foran oss, og dette medfører som regel noe vi kaller en ”protrahert” holdning. Dette er den klassiske holdningen der hodet og skuldrene peker fremover. Som sagt kan dette komme av at man er sterkere i brystmuskulaturen enn i rygg og skuldermuskulaturen. Mange legger merke til at en slik holdning ikke er pen, men man bør også merke seg at en slik holdning ikke er bra for kroppen. I verste fall kan denne holdningen føre til stiv nakke og stive skuldre. Dersom dette pågår over lengre tid kan denne smerten forplante seg videre opp i nakken og til slutt føre til hodepine. Noen av dere som leser dette kjenner dere sikkert igjen.

 

Nedfor har jeg fremstilt fire øvelser som forbedrer holdning ved hjelp av strikk. Denne strikken tar liten plass i bagasjen, veier lite og er veldig brukervennlig. Øvelsene som fremstilles kan også gjøre stående med strikk. Liggende som vist på bildene er lettere da gulvet vil bli et naturlig referansepunkt for når man skal stoppe bevegelsen. Øvelsene kan også gjøres med manualer, men da liggende på magen over en skråbenk. Enda en versjon kan være å bruke kabel og simulere bevegelsene (LYTP).

 

Her fremstilles øvelsen "L"
Første øvelse: L – startposisjon
IMG_1653
Første øvelse: L – sluttposisjon
IMG_1654
Andre øvelse: Y – startposisjon
IMG_1655
Andre øvelse: Y – sluttposisjon
IMG_1656
Tredje øvelse: T – startposisjon
IMG_1657
Tredje øvelse: T – sluttposisjon
IMG_1659
Fjerde øvelse: P – startposisjon
IMG_1660
Fjerde øvelse: P – sluttposisjon