Gir ekstra proteiner ekstra muskler?

Skrevet av RAW Trening | 28. april 2016 | Ingen kommentarer

Bør du spise mer proteiner når du trener mer?

Trener du hardt for å bli sterkere, strammere eller kanskje raskere? Da har du helt sikker fått med deg at det er viktig å spise nok proteiner.

Men hvor mye er egentlig nok? Skal du hive innpå ekstra mye cottage cheese, kyllingfilet og bønner, eller holde det å spise som du alltid har gjortt?

Og hvorfor er proteiner så viktig i forbindelse med trening?

Dette var spørsmål vår trener Chris fikk av KK i denne artikkelen for en stund siden.

Raw_Trening_Christopher_Spicer_01
Chris i RAW

Og det er spørsmål som vi i RAW fortsatt får en del av sier Ronny Døhli, partner og pt i RAW trening

Raw_Trening_Ronny_Dohli_01
Ronny Døhli i RAW

Og selv om vi får i oss nok proteiner om vi kun spiser et balansert måltid, så kan det være lurt å få i seg litt ekstra dersom man trener mer og ønsker å optimalisere effekten av eksempelvis styrketreningen.

Her kommer riktignok Chris sine råd til hjelp – for her er de gode proteinvalgene:

– Proteiner er kroppens byggestein. For å oppnå mest mulig muskelvekst er det viktig at matvarene man velger har et rikelig innhold av protein av god kvalitet. Jeg anbefaler følgende matvarer for muskelvekst, sier Chris:

tunfisk
kalkun
kylling
melkeprodukter (cottage cheese/yoghurt)
egg
bønner/linser

– Animalske proteiner har en bedre kvalitet enn vegetabilske ettersom de inneholder alle de tyve aminosyrene, så velg aller helst animalske som kylling og egg framfor vegetabilske som bønner og linser.

pic_18

Spis proteiner rett etter trening
Har det noe å si når man spiser dersom man ønsker å øke muskelmasse, spør KK?

– Kroppen klarer uansett ikke å ta til seg mer enn 25 gram protein av gangen, så om man spiser proteiner på morgenen eller kvelden har lite å si. Det som er viktig her, er at man må dekke sitt proteinbehov i løpet av dagen.

– Dette behovet vil jo øke i takt med kroppsvekt når man trener styrke, men ettersom kroppen er mest mottagelig for å ta opp næringsstoffer rett etter trening, så er det fint med et lite måltid innen en og en halv time etter trening, sier Spicer, og legger til at måltidet da bør bestå av matvarer med både karbohydrater og proteiner.

Videre forteller har at det også er viktig å spise riktig før trening.

– Glykogenlagrene bør være fulle, så for å kunne yte maks i løpet av treningsøkten bør du ha fått i deg rikelig med karbohydrater.

– To grove skiver med ost og kalkun, salat, tomat, agurk og paprika halvannen time før trening, eller kornblanding med frukt og melk, er et bra måltid! Rett etter trening kan man ta seg en Litago og en banan, sier Chris!

Vel – da er det bare å spise i vei slik at vi kan yte bedre på trening og ellers i livet 🙂

Raw_Trening_Web72

copyright: RAW trening

Foto: RAW trening as/Lars Erik Bakken

artikkelen ble først publisert i KK