Graviditet og trening

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 5. april 2017 | Ingen kommentarer

Hva kan man gjøre selv for å tilrettelegge for et godt svangerskap. Mer om dette vil du kunne lese mer om denne måneden.

Et svangerskap medfører store endringer i kroppen. Tyngdekraften endres og dette stiller blant annet større krav til muskulatur i rygg, bekken og hofter. Det stilles større krav til sirkulasjonssystemet, blodvolumet øker og oksygenbehovet stiger. Hormonsystemet er nødt til å jobbe litt annerledes enn det er vant til å gjøre. Kroppen går gjennom en stor forandring.

Tilrettelagt trening kan redusere plagene dine gjennom svangerskapet og hjelpe deg til å forberede en god fødsel. Dette innebærer kondisjonstrening, styrketrening og bevegelighetstrening, men også helt spesifikke fødselsforberedende øvelser.

Målet for denne måneden er å fortelle litt om hvordan du kan legge opp treningen for å få et best mulig svangerskap.

Jeg starter denne måneden med å vise en øvelse som er veldig fin for å redusere trykk og spenninger i bekkenbunnen gjennom et langt svangerskap. Den kan brukes fra dag en, men blir selvsagt mer nyttig jo lengre ut i svangerskapet du kommer.

Bekkenbunnen skal stå i mot mye press i løpet av et svangerskap og trykket ned mot bekkenbunnen blir større jo lengre ut i svangerskapet du kommer. Det økte trykket kan resultere i bekkenbunnsproblematikk over tid. Mange får «knipe-øvelser» for dette og det er både vel og bra, men det kan være lurt å kombinere knipeøvelser med direkte avspenningsøvelser og øvelser som «opphever» tyngdekraften litt. Ved å bruke denne avspenningsøvelsen daglig så får bekkenbunnen et lite friminutt i hverdagen og tid til å normalisere tensjonsnivået litt.

Gravid - avspenning

Finn deg en rolig plass og bruk gjerne en matte så du ligger komfortabelt. Tenk at rumpa skal være det høyeste punktet på kroppen. «Slipp» magen fullstendig og kjenn at du puster dypt helt ned i magen. Bli liggende i denne posisjonen til du kjenner en god avspenning i kroppen. Dette kan du fint gjøre flere ganger om dagen etter hvert som du kommer lenger ut i svangerskapet.

Flere øvelser og tips til hvordan du kan tilrettelegge for et godt svangerskap kan du lese mer om i ukene som kommer.