En tankevekker rundt vår spiseadferd

Skrevet av RAW Trening | 8. mai 2017 | Ingen kommentarer

Hvem og hva er det egentlig som bestemmer hvor mye vi spiser? Når stopper vi å spise? Spiser vi opp porsjonen vår og så bestemmer oss for å ta en porsjon til? Eller har vi bestemt oss på forhånd for å spise to porsjoner?

Visste du at dersom du spiser fra en stor middagstallerken så spiser du mer enn hvis du har en liten tallerken?

Det viser seg også at vi spiser mer dersom vi lar grytene stå på middagsbordet sammenlignet med å ha grytene stående igjen på kjøkkenet under middagen. Og dersom du spiser sammen med andre som spiser mye, så spiser du mer. Og motsatt, spiser du sammen med noen som spiser lite, ja da spiser du også mindre. Dersom vi har flere påleggsalternativer ved frokostbordet, så spiser vi også mer enn om vi bare har ett eller to påleggsalternativt. Du spiser også mer dersom du spiser foran tv’en eller for eksempel hører på en podcast samtidig som du spiser. Går du sulten til kantina eller til matbutikken har du vanskeligere for å selvregulere deg, og du tar lettere med deg fettrik og sukkerrik mat.

Alle disse overnevnte faktorene er med på å bestemme hvor mye du spiser og hva du spiser.

Så, ved å bli litt mer bevisst på dine matvaner, kan du både spise sunnere og spise mindre uten at det kreves så mye av deg.

Tipsene er ramset opp under:

  1. Bruk mindre middagstallerkener og sett grytene på kjøkkenet når du spiser middag.
  2. Ha mindre påleggsalternativ på frokostbordet.
  3. Ikke spis foran TV’en. Konsentrer deg om maten du spiser og så se på tv når du har ryddet inn maten.
  4. Fyll 0,5l flasker (som du syns er elegante og innbydende) med vann og plasser de lett tilgjengelig i kjøleskapet.
  5. Aldri gå sulten på butikken eller til kantina. Lag deg niste og gjør storinnkjøp når du er mett.

uten-navn

Ønsker du hjelp til å komme i gang med gode kostholds- eller treningsvaner, send meg en uforpliktende e-post på elisabeth@rawtrening.no. Jeg tar også i mot kunder over skype dersom du ikke har mulighet for oppfølging i Oslo.

Ønsker dere en sprek dag videre!

Hilsen Elisabeth =)

 

Referanser:

Pål Kraft (2014) Selvregulering – om endring av atferd og vaner i det moderne samfunnet.

Brian Wanski (2010) Mindless Eating – why we eat more than we think.

Brian Wansink (2014) Slim by Design – mindless eating solutions for everyday life.

Bildet hentet fra: http://slipmadensmagt.dk/?page_id=62