Kaffe – sunt eller skadelig?

Skrevet av RAW Trening | 13. juni 2016 | Ingen kommentarer

Norge er ikke bare verdens beste langrennsnasjon, vi ligger også på verdenstoppen når det gjelder kaffedrikking! La oss ta en nærmere titt på hvorfor du bør ha et mer bevisst forhold til denne drikken.

Flere av oss liker å starte dagen med det, om ikke ta opptil flere kopper av denne svarte drikken. Nå har vi også fått den siste trenden med Bulletproof Kaffe, fylt med fett og smør som mange sverger til. Men hvor bra er det egentlig å drikke kaffe?

Koffein har mange positive ringvirkninger, men kan som alt annet vippe over til å få motsatt effekt skal vi tro forskning dersom vi drikker for mye. Da kan det skape ubehag i kroppen som alt fra hjerteklapp til høy puls. Drikker du derimot normale mengder vil du både kunne booste forbrenningen, føle deg mer våken og opplagt! For mange av oss er også kaffe den viktigste kilden til antioksidanter. Det er også en drikk helt uten kalorier. Derfor finnes den på listen over topp 20 sunneste matvarer du bør få i deg. Det er en av verdens ledende ernæringsforskere, britiske Gary Williamson, som har satt opp listen. Den inneholder bla kaffe og sjokolade.

Men hva er passe mengde?

Ronny Døhli, leder for personlig trening og kosthold i RAW sier følgende;

Tre kopper daglig er en ok mengde, men her må alle kjenne etter hva som fungerer best for de. Denne mengden kan både bedre kognitiv hukommelse og beskytte deg mot kreft. I tillegg er det viktig å huske at kaffe er vanndrivende, så et glass vann hver gang du drikker en kopp kaffe er en grei leveregel å ha med seg.

Dette kom også blant annet frem av en studie fra 2007 som viste at kvinner over 65 år, som drakk mer enn tre kopper kaffe hver dag, gjorde det bedre på hukommelsestester enn dem som bare drakk en kaffekopp om dagen.

_DSC4419Ronny portrett

Koffein begynner å virke ca 45 minutter etter du har drukket det. Det går da gjennom magen selvfølgeligvis før den må tas opp i tykktarmen vår.

Men hva mener vår kostholdsekspert Synne, om den nye trenden Bulletproof kaffe?

Koffein sammen med smør som er veldig energitett, kan gi en bra start på dagen for mange. Det er enkelt, raskt og gir mye energi som kan være positivt i situasjoner der du må passe på å få i deg nok energi. MEN det inneholder mye mettet fett, og inntaket av mettet fett er for
høyt i store deler av befolkninger. I tillegg inneholder både mettet fett og ulike typer kaffe (spesielt kokekaffe og presskannekagfe) mye
kolesterol som er ugunstig. Mettet fett og høye kolesterolverdier kan gi økt riskio for hjerte og karsykdommer. Det er viktig å huske på at dette er veldig individuelt, men selv om du har kontroll på kolesterolverdier og inntak av mettet fett er det viktig at slik kaffe ikke går utover andre viktige næringsstoffer. Bytter du ut et måltid med bullettproof kaffe, er det lett å miste næringsstoffer kroppen faktisk trenger.

 

NO_SynneBaklid

Vi håper med dette at du har fått med deg nyttig kunnskap om kaffe og finner din optimale balanse!

 

Ha en strålende dag!

 

Hilsen RAW teamet