Test og retest

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 9. august 2017 | Ingen kommentarer

Som en oppfølging til forrige innlegg så har jeg lyst til å skrive noen ord om hvordan jeg skal kunne måle fremgang i målet mitt.

Fikk du ikke med deg forrige innlegg så ta gjerne en titt her før du leser videre 🙂

Forrige innlegg kort oppsummert, så kunne jeg tenke meg å bruke litt tid dette semesteret til å opparbeide en bedre kondisjon. Det er riktignok ikke et av mine største treningsmål, men allikevel betydelig nok til at jeg ønsker å legge en ekstra innsats i det.

Jeg har allerede valgt meg ut en treningsøkt i uka, som skal bestå av 4×4 min intervaller på mølle. Det er mange gode argumenter for at man skal komme seg ut å løpe, men mine argumenter for å holde meg til tredemølle akkurat denne dagen i uka er som følger: For å ikke «spise» for mye tid av arbeidsdagen så er det veldig kjapt og greit å gå rett på mølla når jeg har en time fri. Et annet argument som er viktig for meg akkurat nå er at det er veldig enkelt og brukervennlig å styre farten med noen tastetrykk.

Km/t har på mange måter mye å gjøre med målsetningen min og metoden å gjennomføre treningen på. Selv om det ikke er så konstruktivt så er det fort gjort å sammenligne seg med seg selv i den tiden man var i bedre form. Det er egentlig ikke noe jeg henger meg opp i, men i denne runden har det faktisk gitt meg et godt spark i rumpa. Sist gang jeg løp 4×4 fast en gang i uka løp jeg på 16 km/t. Det skal sies at det er mange år siden jeg løp dette fast en gang i uka, men jeg var egentlig ganske fornøyd med det. Da jeg skulle prøve dette igjen for moro skyld før sommeren var jeg virkelig ikke i nærheten (!) Jeg hadde absolutt ikke forventet å løpe på 16 km/t, men jeg levde nok litt dypere inn i fantasiverden enn jeg hadde sett for meg for farten var ikke i nærheten.

Dette fører på mange måter til metoden min. Jeg ønsker samtidig som at jeg løper 4×4 min intervaller en gang i uka å øke farten med 0,1 km/t hver eneste gang jeg løper. Forhåpentligvis er jeg tilbake til 16 km/t i hvert fall før neste sommer 🙂

En test og retest i seg selv vil egentlig være ukentlig økning i km/t på mølla. Det vil i hvert fall gi meg en ukentlig feedback på hvordan jeg ligger an. I tillegg til dette så ønsker fagpersonen i meg litt mer valide tester for meg selv. Jeg har derfor valgt meg ut 3000m løp som test og retest. Denne ønsker jeg også å gjennomføre på mølle. Hovedgrunnen til at jeg tester dette også på mølle er at det er like brukervennlig som selve treningen, og det kan retestes lett på vinteren uten for mange elementer som kan påvirke tiden.

Så får vi se da, hvordan dette går 🙂