Kan måten vi puster på påvirke aktiviteten i hjernen vår?

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 20. september 2017 | Ingen kommentarer

Forskere har identifisert en gruppe nevroner som kommuniserer informasjon fra hjernens «puste-system» til områder i hjernen som er assosiert med å aktivere generell aktivering og «tilstedeværelse».

Dette er spennende forskning for deg og meg fordi det betyr i praksis at et par dype pustedrag kan påvirke hjernens generelle aktivitet.

De samme forskerne viser til et enkelt praktisk eksempel hvor du kan prøve å puste dypt inn et par ganger, kjenne på effekten, som i de aller fleste tilfeller er en form for avspenning. Puster du derimot veldig fort noen ganger vil du trolig kjenne på en økt anspenthet og stresset følelse i kroppen.

Dette har tidligere visstnok ikke vært godt nok dokumentert, men nå har man trolig fått svar på hvorfor dette skjer. Forskerne forklarer det på følgende måte: I hjernestammen vår har vi lokalisert nevroner som er tett relatert til pust, avspenning, fokus, tilstedeværelse, angst etc. Dette området blir også omtalt som «pustens pacemaker». Sammenlignet med hjertets pacemaker, så har pustens pacemaker en tøffere utfordring fordi den må tilpasse seg svært mange ulike typer pusting, som for eksempel vanlig pusting, anstrengt pusting, gispe etter luft, gjesping, latter etc. I disse forskjellige stadiene og variantene av pusting aktiverer vi forskjellige typer nevroner. Vi har veldig mange nevroner tilgjengelig som til enhver tid overvåker og følger med på hvilke områder i hjernen de skal kommunisere med. Så hvis for eksempel vi puster dypt og avspent et par ganger vil vårt overvåkingssystem av nevroner velge ut hvilke områder de skal kommunisere med og aktivere den delen av hjernen som gjør at vi føler oss mer avslappet og avspent.

Vil du vite mer om detaljene i denne studien så sjekk gjerne ut linken her.