Super søndag med intervalltrening!

Skrevet av Ronny Døhli | 1. mai 2016 | Ingen kommentarer

Jeg liker spesielt godt intervalløkter der man varierer farten underveis og da også lengden på dragene. I dag stod det en slik økt på mitt program – og det er en deilig følelse etter å ha gjennomført økten!

Jeg liker spesielt godt intervalløkter der man varierer farten underveis og da også lengden på dragene. I dag stod det en slik økt på mitt program – og det er en deilig følelse etter å ha gjennomført økten!

Økten bestod av 5, 4, 4, 3, 3, 3, 2, 2, 2, 2 minutters intervaller med 1 minutts pause imellom. Jeg pleier å justere opp 0,5 – 1 km/t i hastighet når tiden på intervallene går ned. Med andre ord; jo kortere drag jo raskere tempo;)

Som tidligere fotballspiller er jeg mest glad i korte intervaller med høyere fart, enn det å løpe langt eller laaaange intervall drag. Men jeg har definitivt godt av begge deler og det å gjennomføre denne intervall økten får jeg i det minste noen lenger drag også, samtidig som jeg får avsluttet med mer tempo som gjør at jeg føler meg raskere og mer eksplosiv!

Raw_Trening_Web31

Du bør varme opp i ca 10 minutter før du starter. I dragene bør du finne en hastighet du klarer å holde uten å bli sur i beina. Det er også viktig å tenkte på at du tross alt har noen drag igjen etter første 5 minutter’en; så spar litt til de resterende dragene slik at du heller får en god progresjon gjennom økten enn å møte veggen underveis.

Min erfaring er at mange presser for tøft på intervallene, og dette gjelder også når man skal løpe rolige langturer. Hvis du trener flere løpeøkter i uken er det viktig og ikke hele tiden trene med veldig høy/for høy intensitet, men varierer det – så er jeg sikker på at du får bedre fremgang på sikt og en mye bedre reise underveis.

Hvis du ikke allerede har trent i dag – test gjerne ut denne økten. Den kan både gjøres med mindre drag og flere – alt etter deres form og behov.

Uansett – lykke til og ha en strålende søndag!!