Kortintervaller på menyen

Skrevet av RAW Trening | 26. november 2017 | Ingen kommentarer

I dette innlegget skal jeg fortelle deg om en knakende god intervall som du kommer til å kjenne stor forskjell på utholdenheten din på relativt kort tid, dersom du trener den jevnlig. Den påstanden er kun basert på egne erfaringer, men som pensjonert skiskytter har jeg trent en god del intervalltrening i mitt liv så jeg liker å tro at jeg vet hva jeg snakker om.

IMG_0287
Treningstopp og tights fra run & relax

(30/15 x 8) x 3, med 2 minutter pause. Hva sier disse tallene deg? Det kan se litt gresk ut, men det er relativt enkelt når man får det forklart. Det er rett og slett en 30/15 intervall hvor man jobber i 30 sekunder, før man får 15 sekunder pause. En repetisjon er relativt enkelt. Det utfordrer ikke hjertemuskulaturen i veldig stor grad, men når du gjør dette i 8 minutter sammenhengende, som 8-tallet står for, blir det fort mye mer utfordrende. Dette skal du gjøre 3 ganger med en pause på 2 minutter. Total arbeidstid i høy intensitetssone vil da bli på 24 minutter. Grunnen til at denne type kortintervall er genial er fordi du kan jobbe med en høy intensitet (høy hjertefrekvens) over lang tid. De korte pausene gjør at melkesyren ikke hoper seg opp, men hjertefrekvensen vil holde seg stabilt høy, også i pausene. Det er vinn-vinn for både beina dine og hjertet ditt. Fart og stigning må man kjenne litt på selv ut ifra der du er, men jeg har et tips som aldri slår feil, og det er: Start roligere enn du først tror. Både effekten og mestringsfølelsen av økten blir bedre når du klarer å øke farten underveis. I tillegg er det så utrolig mye gøyere å skru opp farten enn det er å skru den ned!

Så hvorfor skal du slite deg gjennom dette? Her kan jeg jo si alt mulig rart om hvor bra det er for deg og hvor godt det kjennes etterpå, men det tipper jeg du har hørt før. Jeg vil heller tipse deg om å finne den bevegelsesformen du synes er mest morsom uansett om det er løping, sykling, svømming, roing eller noe annet gøy. Gjør du det du synes er gøy er mye av jobben allerede gjort. Tenk at litt er bedre enn ingenting. Synes du tre drag høres voldsomt ut i starten? Tenk at du skal gjennomføre to, så får den siste bli en bonus hvis du føler deg i god form. Det gjelder å sette lista lavt for å komme seg på trening, for litt er så fantastisk mye bedre enn ingenting og før du vet ordet av det har du trent en veldig god økt!

God trening 🙂