Lenge leve styrketrening!

Skrevet av RAW Trening | 30. mai 2017 | Ingen kommentarer

Hvorfor bør Kari og Ola Nordmann trene styrke?

Styrketrening har mange positive helsegevinster og bør benyttes både i forebygging og behandling av sykdommer som diabetes, fedme, hjerte – og karsykdommer, osteoporose ledd – og ryggsmerter, samt angst og depresjon.  Styrketrening virker positivt både på de fysiologiske prosessene i kroppen vår og på en rekke mentale prosesser. Ved å trene styrke kan du forebygge en rekke sykdommer og redusere tap av muskelmasse og styrke som ellers kommer med økende alder.

Styrketrening er også viktig i svangerskapet.

Styrketrening er også viktig under svangerskapet – noe jeg selv har prioritert. Regelmessig trening styrker og vedlikeholder en god allmenntilstand under svangerskapet og bidrar til å forberede kroppen til fødselen.

Styrketrening handler ikke bare om å løfte mest, det handler om å få kontroll på muskulaturen din og at nervesystemet og muskulaturen snakker bedre sammen. Dette vil igjen skape et bedre samspill mellom de ulike muskelgruppene og vil kunne hjelpe deg å holde deg skade- / og belastningsfri.   

Belastningslidelser er økende og lidelser i korsryggen kan blant annet knyttes til nedsatt styrke i mage – og ryggmuskulatur og belastningslidelser i nakke- og skuldre kan blant annet knyttes til svak muskulatur interskapulært og til holdningsmuskulaturen.

Det fins mange måter å trene styrke på! Styrketrening kan du for eksempel  kjøre hjemme på stuegulvet, på treningssenter eller ute i naturen! Du kan kjøre styrke med kroppsvekt, med manualer eller vektstenger, strikk eller redskaper du finner i naturen. Det fins mange muligheter 😀

 

Ønsker du å lære mer om styrketrening og delta på styrketreningsøkter sammen med meg, kan du melde deg på jentecamp med Cecilie Ystenes i september! Her er link til det; http://www.fitcamp.no/jentecamp-med-cecilie-ystenes.  

Jeg skal kjøre styrketrening for jenter og sterk med strikk! Etter mine treningstimer håper jeg du sitter igjen med mye inspirasjon og motivasjon til å trene styrke! Håper å se deg der!

Ønsker dere en sporty dag!

Elisabeth

Du når meg på: elisabeth@rawtrening.no. Instagram: @eeldrup

 

Referanser:

Raastad, T., et.al. (2010), Styrketrening i teori og praksis, Gyldendal Norsk Forlag AS, Oslo

Helsedirektoratet, aktivitetshåndboka: https://helsedirektoratet.no/Documents/Publikasjonsvedlegg/IS-1592-aktivitetshandboken-kapittel-10-helseaspekter-ved-styrketrening.pdf