Løpesesongen er i gang

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 18. mai 2017 | Ingen kommentarer

Og noen styrkeøvelser kan være smarte å legge inn allerede nå.

Løpesesongen er i gang for fullt. Og for alle dere som er såkalte «sesong-baserte» løpere kan det være lurt å inkludere noen øvelser i treningsprogrammet deres for å bygge løpsmuskulaturen sterkere og dermed forebygge belastningsskader. Med sesong-basert så mener jeg at man driver med en annen type kondisjonsidrett på vinteren, for eksempel langrenn. Når våren og sommeren kommer for fullt kan det derfor fort bli 5-6 måneder siden man løp sist.

I tillegg til å la kroppen venne seg gradvis til den økte belastningen ved løping, så kan det være lurt å legge inn noen spesifikke øvelser som styrker de musklene du bruker mest under løping.

Et lite tips til hvordan du kan legge opp styrketreningen din for å bli sterkere i løpsmuskulaturen er å tenke ettbens øvelser. Det er mange fordeler ved å trene en side av gangen. Blant annet så er det lettere og avdekke eventuelle asymmetrier slik at man kan trene seg opp til å bli like sterk og stabil på begge ben. Det utfordrer muskulatur – og støtteapparat rundt alle ledd som er involvert i løping på en annerledes måte enn to-bens øvelser. Det gir en funksjonell overføringsverdi til løping og det forebygger belastningsskader.

Følg med videre fremover så skal jeg vise dere noen øvelser som er gode for nettopp dette. Jeg starter med disse to øvelsene nedenfor:

Sideutfall med strikk

Ettbens strak markløft

God trening!