Mental trening for ledere

Skrevet av Ystenes Myhre Cecilie | 3. juni 2016 | Ingen kommentarer

Ser man på lederjobben nå kontra for ti år siden, er hovedforskjellen at lederne idag er mye mer pålogget.
Tilgjengeligheten har økt, og lederne må være mer fleksible. Summen av dette kan kjennes som økt press. Jeg mener dagens ledere trenger gode strategier for å få mer tid.

For en stund siden ble jeg intervjuet av Ledernytt om hvordan man kan bruke idrettspsykologi inn mot ledere!

HER ER FIRE HOVEDPOENGER DRATT UT FRA INTERVJUET:

BE OM HJELP OG STØTTE

– Man må kunne slippe å dra hele lasset absolutt hele tiden. De lederne som holder seg på topp i titalls år, er de som lar andre slippe til, som ber om hjelp, og tør å la dem som er bedre enn seg selv komme til.

TØR Å VISE FØLELSER

– Mental trening kan bli sett på som litt følelseskaldt og ego, men husk å ta med følelsene også! Blir man så rå i hodet at man stadig øker prestasjonene, skapes også distanse til egne følelser. Får du det ikke ut, altså at du ikke dealer med følelsene underveis, kan det for å sette det på spissen, over tid vippe over til et potensielt post-traumatisk stress-syndrom. Selv kunne jeg tidligere merke at jeg etter mye jobbing under press, nesten mistet empatien, fordi jeg hele tiden var i gang. Det å styre emosjonene er bedre enn å ta dem vekk – dette vet jeg er lurt, for jeg har selv erfart det. Vis følelser i hele spekteret: Ikke bare glede, temperament og frustrasjon, men også at du er skuffa og lei deg. Slik blir du sett på som litt mer menneskelig, og du får mer support.

VÆR TRO MOT IDENTITETEN DIN

– Skiller du som leder deg ut fra resten av bedriften, som at du er kvinne i mannsdominert miljø, brun blant bare hvite, religiøs blant ateister, ung og nyutdannet blant bare godt voksne og erfarne? Holdt hardt på identiteten din, og ikke begynn å late som om du er noe du ikke er. Vær ekstremt tro mot deg selv, ha kompasset ditt på plass, men vær samtidig ydmyk for andres syn. Slik vil du over tid skape tillit – folk vet hvem du er og akkurat hvor de har deg, du får kredibilitet og respekt. Skifter du derimot etter vindretningen, og prøver tilpasse deg andres forventninger, skapes usikkerhet og du mister autoritet.

TØR Å HVILE

Du må skape deg tid til å hvile! Se på det som en del av jobben, så kommer dette til å bli en varig endring. Rutiner er viktig, for både søvn, riktig mat, trening og hvile. Selv trener jeg i arbeidstiden, det er en del av jobben min.

Håper noen av disse punktene kan fungere som inspirasjon til å utvikle deg som leder – enten på arbeidsplassen eller som sjef i eget liv 🙂

Cecilie