Motbakkeløp er for alle!

Skrevet av RAW Trening | 22. juni 2016 | Ingen kommentarer

Våren er snart forbi, og sommeren har kommet for å bli. Dette er en tid hvor mange sverger til mange forskjellige løp, og vi skal nå konsentrere oss om Oslos bratteste.

Oslos bratteste foregår i Wyllerløypa i Oslo, og er et løp som er 2,7 km langt med en snittstigning på 22%.
Her er våre start tips!

På sensommeren skal RAW trening starte på høstens vakreste og mest utfordrende eventyr med et tilbud til dere som ønsker å få en formtopping i motbakkeløping.

I nettopp wyller-løypa skal vi ha 3 økter med 2 ukers mellomrom, på én times varighet hver. I tillegg vil hver og en få sin egen RAW trening-trøye, treningsprogram, og foredrag i mental trening i tilknytning til en av øktene.

_DSC3281-Rune-og-Andreas-løper

Andreas og Rune løper for team Bjørn Borg i årets Oslos bratteste 1.oktober

En av fordelene med å løpe i motbakker er at en vil få veldig god trening av særlig sete, bakside lår og legger i samme slengen. En motbakkeøkt er også veldig enkel å gjøre effektiv, da en ikke trenger å løpe langt for å få ganske høy puls. Den klassiske feilen mange gjør når de skal løpe i motbakke er å gå for hardt ut, og ”sprekke”. Mye ligger i å finne ditt perfekte løpesteg og din frekvens.

Noen tips på veien:

 

Ta korte hyppige steg(mindre energibruk per steg)

Aktiv armbruk(armene bidrar mye med opp –og fremdrift)

– Følg med pulsen din underveis (om du har en pulsklokke kan det være lurt å følge med pulsen underveis for å unngå å komme for høyt tidlig i trening/konkurranse. Dette for å unngå den klassiske ”syra” for tidlig).

– Skal du bli god på å løpe i bakker, må du også trene i bakker

– Start forsiktig(avhenger særlig av om du er nybegynner eller ikke) og øk progressivt for hver økt

Dato for øktene er 24 august, 7 september og 21 september kl 18:00-19:00 i Wyller. Pris kr 1900,- for hele pakken – drop-ins vil også være mulig.

Ta kontakt med Rune Talset på rune@rawtrening.no for påmelding eller andre spørsmål.