”Mye eller lite energi, sunt eller ikke sunt?”

Skrevet av RAW Trening | 22. oktober 2017 | Ingen kommentarer

Hva vil det si å spise sunt? Er det det samme som å innta lite energi? Energi, hva er egentlig energi? Og må man spise sunt for å gå ned i vekt?
Dette er spørsmål som ofte blir spurt, og som det ofte er mange meninger om. Her vil jeg gi deg noen svar som forhåpentligvis gjør deg litt klokere på disse temaene.

Menneskekroppen omsetter energi til enhver tid, og alle celler i kroppen trenger energi for å fungere. Det er gjennom mat og drikke kroppen vår får energi og de næringsstoffene den trenger. Energi kan defineres som potensialet til å få gjennomført arbeid. Når vi snakker om thumbnail_FullSizeRenderenergi i mat og drikke snakker vi om karbohydrater, fett, proteiner og alkohol. Karbohydrater, fett og proteiner bidrar med energi som kan absorberes og utnyttes til kjemisk, termisk og fysisk arbeid i kroppen. Hvor mye energi som omsettes avhenger av en rekke faktorer. Kroppen vil hele tiden trenge energi til de indre organenes forskjellige typer arbeid. Dette er organer som hjerte, lever, hjerne og nervesystem. Kroppen vil også til enhver tid kreve energi for å opprettholde kroppstemperaturen. Videre vil kroppsstørrelse og graden av fysisk aktivitet påvirke energiomsetningen i stor grad. Ved enhver bevegelse av kroppen kreves mer energi enn ved hvile.

Som nevnt inntar vi energi i form av mat og drikke, og da i form av karbohydrater, fett og proteiner (+ alkohol). Energi kan måles i kilokalorier (kcal). Det vil si at jo mer energi/mat vi inntar jo mer kilokalorier inntar vi. Hvis kroppen er i energibalanse så vil du innta like mye energi som det kroppen bruker, som vil si at også vekta holdes stabil. Hvis du inntar mer energi enn du forbruker vil du være i en positiv energibalanse, som vil si at du kan gå opp i vekt. Da inntar du mer energi enn det kroppen trenger, og denne ekstra energien lagres i form av fett.  Det samme gjelder negativ energibalanse, som vil si at du inntar mindre energi enn det kroppen trenger. Da vil kroppen hente energi fra fettlagrene og fettmassen vil kunne reduseres.

Men vil det å spise sunt bety det samme som at du inntar mindre energi? På en måte ja, fordi matvarer som er «sunne» også ofte inneholder lite energi, som f.eks grønnsaker. Men det som er viktig å være klar over er at det å spise sunt ikke handler om hvor mye energi du spiser. Det handler om hvilke næringsstoffer kroppen trenger for å fungere normalt. Så nei, det å spise sunt betyr ikke det samme som at du inntar mindre energi.

Et godt eksempel for å vise dette er gjennom fettsyrer. Fett er det næringsstoffet som gir oss mest energi per gram. 1 gram fett gir oss 9 kcal, mens proteiner og karbohydrater gir oss 4 kcal per gram. Det vil si at med samme mengde fett, eks 100 gram, opp mot samme mengde karbohydrater/proteiner, så gir fett over dobbelt så mye energi. Og fett er sunt og kroppen trenger fett for å fungere. Men her skiller vi også på ulike typer fett. Vi snakker hovedsakelig om enumettet fett, flerumettet fett, og mettet fett. Enumettet fett og flerumettet fett går under kategorien «sunne» fettsyrer og er gunstig for kroppen. Her finner vi blant annet omega 3 fettsyren som kroppen er helt avhengig av. Mettet fett derimot ses på som det «usunne» fettet og er ikke like gunstig for kroppen. Men både de sunne og de usunne fettsyrene gir oss akkurat like mye energi. Det vil si at om du inntar sunne fettsyrer istedenfor usunne vil du ikke innta mindre energi, men du vil i en mye større grad innta energi og næringsstoffer som er gunstig for kroppen og kroppens funksjon.

Så hva må man spise for å innta lite energi og eventuelt gå ned i vekt?

Skal du gå ned i vekt er det en ting som påvirker mer enn noe annet. Det er hvor mye energi du inntar i forhold til hvor mye energi du forbruker. For å gå ned i vekt må du innta mindre energi enn det kroppen forbruker. Hva du inntar her har egentlig ingen ting å si, så lenge du inntar mindre enn du forbruker. Så ja du kan gå ned i vekt av å kun spise sjokolade, så lenge du inntar mindre sjokolade i form av energi enn kroppen forbruker. Men nei, det er absolutt ikke anbefalt og kroppen vil på flere måter svikte etter hvert. Dette er kun et eksempel for å vise at det er energimengden som styrer vekten og ikke hva du spiser.

Så hva vil jeg anbefale? eat-good-feel-good-quote-1

Følg helsedirektoratet anbefalinger, uansett mengde energi du vil innta. Disse anbefalingene er laget for å sikre at kroppen skal fungere normalt.

Spis masse grønnsaker, frukt/bær og grove kornprodukter. Dette er matvarer som gir oss masse næringsstoffer, vitaminer og mineraler som kroppen trenger. I tillegg gir disse matvarene svært lite energi som er gunstig ved en eventuell ønsket vektreduksjon. Velg umettet fett fremfor mettet fett da dette er mye mer gunstig for kroppen, både med tanke på innholdet av næringsstoffer/vitaminer og for livsstilsykdommer som hjerte og karsykdommer. Dette gjør du ved å blant annet velge magrere meieriprodukter, unngår bearbeidet kjøtt, unngår snacks, spiser nok fisk, og bytter meierismøret med margarin og oljer. Unngå mest mulig tilsatt sukker og brød/bakverk med mye hvitt mel. Både sukker og fint mel gir oss energi uten at det gir oss næringsstoffer kroppen trenger. Unngå også mest mulig ferdigmat/posemat. Disse produktene inneholder ofte mer energi enn nødvendig, mye salt, og ugunstig sammensetning av fettsyrer.

 

Har du spørsmål angående energi og energiforbruk, kilder til ulike typer fett i kostholdet, eller andre tanker?

Ta kontakt med meg på synne@rawtrening.no

 

Her kan du også lese om:

Hvor mye proteiner vi trenger:

https://www.rawtrening.no/trenger-vi-egentlig-sa-mye-proteiner/

Karbohydrater og trening:

https://www.rawtrening.no/karbohydrater-og-trening/

Spiser vi oss i hjel?? :

https://www.rawtrening.no/situasjonen-i-norge-er-veldig-alvorlig-for-roykte-vi-oss-i-hjel-na-spiser-vi-oss-i-hjel/