Når dørstokkmila er litt for lang → Trappetrening

Skrevet av RAW Trening | 13. august 2016 | Ingen kommentarer

Etter en vellykket kickstart uke her på Raw med mye variert og forskjellig trening, falt spesielt trappetreningen veldig i smak hos deltakerne. Det kom et ønske om å få tilsendt et enkelt trappetreningsprogram, og vi tenkte vi kunne dele dette med dere også.

Fakta: – Trappetrening brukes altfor lite i vår treningshverdag!

Tro meg når jeg sier at det er utrolig bra trening.

IMG_8260

I trapper får du boosta kondisjonen samtidig som det er super eksplosiv styrketrening for beina.

Og vil du bli en bedre løper er trappetrening kjempe effektiv både for bedre løpsteknikk og for å kunne løpe raskere. Les mer om hvorfor her https://www.rawtrening.no/3-tips-for-a-bli-en-bedre-loper/ 

Og når du får de dagene dørstokkmila er litt lang – kan det være vanskelig å overbevise seg selv om å dra ut å løpe i en 30 – 60 minutter. MEN det å overbevise seg selv om at jeg skal ut å løpe i kun 10 – 15 min, før jeg skal leke litt i en trapp vil gjøre det mye lettere å passere dørstokken.

IMG_8252[1]

Her er hvordan du går frem:

Varm opp i 10-15 min (lov å varme opp lenger også) før du kjører noen få stigningsdrag og deretter starter treningen i trappa. Trappetreningsprogrammet jeg har laget til deg nederst i dette innlegget vil ta alt mellom 20-35 min ut ifra hvor lang trappen er og hvor raskt du gjennomfører økta. Og når du er ferdig med økta har du gjennomført en raskt og effektiv økt som er en mye bedre og morsommere økt enn en rolig joggetur.

Men husk at alle trapper er forskjellig, og høyde og lengde på trinn kan variere mye, så her er det bare å prøve seg frem. Det finnes ingen fasit på hvordan trene i trapp, men under ligger et enkelt forslag på hvordan det kan gjøres.

Oppvarming:

10-15 min jogg + 4-6 stigningsdrag

Del 1 trappeløp:

Finn en passe lang trapp (Ta eventuelt en ekstra runde av hver hvis trappa er kort). Kjør hver runde så samla som mulig (rask gange ned igjen) og ta en liten pause mellom rundene.

3 Runder med (9 tilsammen):

Hvert trinn
Hvert 2. trinn
Hvert 3. trinn (her kan man gå raskt hvis trinnene er høye)
Del 2 trappespenst:

Hopp (mellom 10-20 hopp):

3 runder med:

Hvert trinn
Hvert 2. trinn
Hvert 3. trinn
Hvert 4. trinn (for de som klarer)

Del 3
Hink (mellom 10-15 trinn):

3 runder med:

hvert trinn
hvert 2. trinn
hvert 3. trinn (for de som klarer)

IMG_8185[1]
Da er det bare å løpe i vei 🙂

Si gjerne fra til meg hvordan det gikk i kommentarfeltet!

Har du spm vedrørende trening eller kosthold og ønsker en pørvetime?

Send en e-post til Synne@rawtrening.no

SYNNE BAKLID

thumbnail_IMG_0611

 

Foto: synne B

Klær: Run & Relax