Rotasjon – og antirotasjonstrening

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 4. oktober 2017 | Ingen kommentarer

Det er mye snakk om rotasjonsøvelser og antirotasjonsøvelser for trening av kjernemuskulatur.

Argumentene for slik type trening er at det er en effektiv måte å aktivere mye av kjernemuskulaturen i en og samme øvelse, ved å opprettholde ryggen i en relativt nøytral posisjon gjennom øvelsene så er de relativt skånsomme mot ryggens mellomvirvelskiver og det er relativt enkelt å justere intensitet og belastning i øvelsesutvalget.

Argumentene mot slik type trening er at det kan være tøft mot ryggens mellomvirvelskiver, noe som kan være greit å ta i betraktning i opptrening av for eksempel tidlig stadiet prolaps og andre skader på mellomvirvelskivene.

Rotasjonstrening av ryggen og antirotasjonstrening av ryggen er to forskjellige ting:

  • Rotasjonstrening involverer en dynamisk bevegelse i rotasjon gjennom ryggsøylen, enten med – eller uten ekstern belastning.
  • Antirotasjonstrening involverer statisk arbeid av ryggen med tilhørende muskulatur, hvor ekstern belastning påføres for eksempel via armer eller ben. Rygg – og kjernemuskulatur må da jobbe «i mot» for å unngå en rotasjonsbevegelse av ryggsøylen.

Øvelsen nedenfor er på mange måter en hybrid av disse to. Øvelsen stiller krav til rotasjon av ryggen samtidig som at du må jobbe kontrollert for å bremse nettopp denne rotasjonen. Start med små bevegelsesutslag og jobb deg gradvis oppover til større utslag om du er komfortabel med det.

Liggende rotasjon og antirotasjon

God trening!