Øk selvtilliten din ved å sette klare mål!

Skrevet av Line Bakkevig | 30. august 2017 | Ingen kommentarer

Selvtilliten svinger, det er noe vi alle kjenner på.

Da vet vi også at når den er god er vi i den gode flyten, vi får til det vi skal få til, og opplevelsen av hverdagen er bra.

Når selvtilliten får seg en trøkk – da trenger vi å gjøre en innsats for å komme oss videre raskere, og igjen kjenne på de gode opplevelsene.

Så hvordan gå frem?

Først må du ha et bevisst og realistisk forhold til hva du ønsker å få til – og HVORFOR det er viktig for DEG å nå målet. La målet være tydelig og spesifikt, da definerer du samtidig hva som er bra nok. «Sky is the limit» om vi ikke evner å sette egne rammer og grenser for hva vi tenker er bra nok for oss. Det er det du skal måle selvtilliten oss opp mot, ikke alle andres standard. Å leve opp til andres forventning er skummelt for selvtilliten – da lar du det være opp til andre å avgjøre hva som er bra nok. Tren på å ta kontroll på det som er innenfor din kontroll når du setter mål. La de være ambisiøse, men realistiske.

Nøkkelen til økt selvtillit ligger i å oppleve mestring underveis. Det er derfor veldig viktig å sette gode delmål på veien mot et hvert litt større mål. La de være konkrete og lett å «huke» av som levert. Da gir du deg selv muligheten til å kjenne på mestring ofte, og selvtilliten vokser.

Utfordrer du deg selv litt og ofte bygger du selvtilliten du trenger til de større og krevende oppgavene.

Sett så ting i perspektiv. Hvor viktig er denne oppgaven i en større sammenheng? Ikke gjør ting viktigere enn de er, se det store bildet. Perspektivet bidrar til å ufarliggjøre oppgaven, den blir ikke nødvendigvis lettere, men omstendighetene blir litt tryggere og skuldrene litt lavere. Vær bevisst på hva som er innenfor din kontroll – jobb godt med det. Hva er viktig for DEG, DIN utvikling, hvor god ønsker DU å være.

At andre er flinkere, eller synes din prestasjon ikke var god? Det er viktig å evaluere egne prestasjoner. Var det ikke bra nok så lærer du av det til neste gang. Er du med hånden på hjertet fornøyd, ta med deg andres innspill, men ikke la de torpedere en for deg god prestasjon, ta med læring og bruk det med fornuft.

I dag blir vi overøst av gode input på hva vi bør klare i jobbrolle, foreldrerolle, kjæresterolle, venninne/kompisrolle, datter/sønnrolle, treningsrolle……osv. Sett deg klare mål for hvor god du ønsker å være, og HVORFOR, på din arena. Vurder hvilke hindringer du kan møte på, og hvordan du skal LØSE de.

Da er du forberedt på å takle det som ikke går etter planen uten å gi opp. Da vil du oppleve mestring. Og da vokser selvtilliten.

Lykke til 🙂

Line Bakkevig, Mentaltrener

E-post: line@rawtrening.no