Senebetennelse i akillessenen?

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 15. februar 2017 | Ingen kommentarer

Sliter du med senebetennelse i akillessenen? Husk å gjøre eksentrisk trening med både bøyd og strakt kne!

Eksentrisk trening for akillesproblematikk viser seg å ha god effekt. Akkurat det er nok ikke noe nytt for de aller fleste.

Det riktignok ikke alle informerer om er at det er like viktig å kjøre eksentrisk trening for akillessenen med både strakt kne og bøyd kne.

Leggmuskulaturen på baksiden av leggen deles hovedsakelig inn i to muskler. Den ene springer ut rett på nedsiden av kneet og den andre springer ut rett på oversiden av kneet. Begge to fester – og går over i akillessenen. For å få stimulert begge musklene tilstrekkelig bør du derfor trene tåhev både med bøyd og strakt kne;

Eksentrisk tåhev med strakt kne

Eksentrisk tåhev med bøyd kne

Det samme gjelder når du skal tøye ut leggmuskulaturen på baksiden. For å få tak i begge muskler bør du derfor tøye med både strakt kne og bøyd kne;

Tøyning av legg med strakt kne

Tøyning av legg med bøyd kne

Små detaljer, men stor effekt i rehabiliteringen!

God trening!