Spiser vi oss i hjel?

Skrevet av RAW Trening | 22. mai 2016 | Ingen kommentarer

Tenker du noe over kostholdet ditt i hverdagen? Tar du deg litt ekstra tid til å planlegge innkjøp av mat, lage sunne middager, og spise variert? Hvis du ikke gjør dette, kan dette være et enkelt og smart inngrep for helsa di.

Uten navn

Overskriften tilhører Oda Skjetne, og fikk meg også til å reflektere mer over tematikken!

Tenker du noe over kostholdet ditt i hverdagen? Tar du deg litt ekstra tid til å planlegge innkjøp av mat, lage sunne middager, og spise variert? Hvis du ikke gjør dette, kan dette være et enkelt og smart inngrep for helsa di.

NO_SynneBaklid
Synne er kostholdsveileder og trener i RAW

Tiden vil lever i!

Lange arbeidsdager, studiehverdag, eksamenstid, småbarnsfamilier og stress, er eksempel på faktorer som tar mye tid og tapper oss for energi. Dette fører ofte til enkle og kjappe løsninger i hverdagen som spesielt går utover kostholdet og helsa. Ferdigmat, fastfood, posemat og snacks blir bare mer og mer tilgjengelig for oss, og dette sammen med mindre og mindre tid, drar oss bort fra sunne og næringsrike råvarer kroppen er helt avhengig av.

Kosthold sammen med røyking og fysisk aktivitet er de tre viktigste miljøfaktorene som påvirker helsa vår. Usunt kosthold og overvekt har en sterk relasjon, og overvekt er et av de vanligste helseproblemene vi har. Undersøkelser viser at ca. to av tre voksne nordmenn er under kategorien overvektig. Overvekt øker risikoen for livsstilssykdommene diabetes type 2, høyt blodtrykk og spesielt hjerte-karsykdommer. Ca. 35-40 % av alle dødsfall i Norge skyldes hjerte-karsykdommer, og to av de viktigste årsakene er hjerteinfarkt og hjerneslag. Her viser undersøkelser at usunt kosthold og høyt blodtrykk er av de aller største risikofaktorene. WHO (Verdens Helseorganisasjon) anslår at 80 % av alle hjerteinfarkt kan forebygges med endringer i kosthold, fysisk aktivitet og røyking, og at bedre levevaner gjennom kosthold og trening kan øke gjennomsnittlig levealder i Norge med 5-10 år.

IMG_5892

Men hva er egentlig et sunt kosthold? Hvilke matvarer bør vi unngå og hvilke matvarer kan vi med fordel øke forbruket av?

Et sunt kosthold er et kosthold med mye grønnsaker, frukt/bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder med bearbeidet kjøtt, salt og sukker.

En av de største utfordringene i dagens kosthold er saltinntaket som bør halveres. Ved et lavere saltinntak i befolkningen vil blodtrykket kunne reduseres som igjen vil kunne redusere antall hjerteinfarkt og hjerneslag. Problemer her ligger i at 75 % av saltet vi får i oss kommer fra industribearbeidete matvarer, mens mindre enn 10 % av saltet kommer fra rene råvarer.

Her kommer viktigheten av å sette av tid til å lage middager av rene og sunne råvarer, og unngå for mye industrifremstilt mat og fastfood.

Andre råvarer som bør begrenses er alle typer bearbeidet kjøtt som pølser, kjøttdeig, kjøttkaker, og ferdigpizza. Også fete meieriprodukter som helmelk, fløte, rømme, ost og meierismør. Dette er matvarer som gir et høyt inntak av mettede fettsyrer og kan med fordel byttes ut mot hvitt kjøtt og fisk, lettere meieriprodukter og margarin. Det er hovedsakelig i matvarer med mye mettet fett vi også finner store mengder kolesterol. Høyt inntak av mettet fett og kolesterol øker kolesterolinnholdet i blodet og dermed risikoen for utvikling av hjerteinfarkt.

Undersøkelser viser også et altfor høyt forbruk av tilsatt sukker i det norske kostholdet. Dette gjelder spesielt et høyt forbruk av godteri, brus og sjokolade. Et høyt inntak av sukker gir energitilskudd uten at man får i seg viktige vitaminer og mineraler. Ved overvekt, hjerte-karsykdommer og diabetes type 2 vil et redusert sukkerinntak kunne være med i både forebygging og behandling, samtidig som det vil kunne gi mindre risiko for utvikling av disse sykdommene.

Grønnsaker, frukt, bær og grove kornprodukter er matvarer som inneholder lite energi men er meget gode kilder for en rekke ulike næringsstoffer. Denne matvaregruppen vil kunne tilføre oss ulike vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber som er helt nødvendig for at kroppen skal fungere normalt. Dette vil kunne bidra til en bedre helse med mindre sykdommer.

kjøleskapsgrøt

Vitaminer og mineraler inngår i en rekke biokjemiske reaksjoner i cellene som er helt nødvendig for vekst og vedlikehold av kroppens ulike typer vev. Fiber er med og gir en jevn blodsukkerstigning og er med på å opprettholde et mer stabilt blodsukker samtidig som det er nødvendig for fordøyelsen.

Et jevnlig og høyt nok inntak av fisk vil kunne gi tilstrekkelig inntak av de essensielle fettsyrene, og spesielt omega 3 fettsyren. Omega 3 fettsyren er også nødvendig for en rekke livsviktige prosesser i kroppen og en av de største helsegevinstene vi kan få gjennom flerumettete- og omega 3- fettsyrer er virkningen det har på kolesterolnivået og dermed også på hjerte- og kar- sykdommer. Det er holdepunkter for at høyt inntak av flerumettede fettsyrer medfører en lavere forekomst av hjerte- og kar- sykdommer, og også kreft.

Klarer du å begrense mengden salt, sukker, bearbeidet kjøtt og fete meieriprodukter, samtidig som du klarer å øke inntaket av frukt/grønnsaker, grove kornprodukter og fisk, vil du være langt på vei.

Det som er viktig å huske på er at det er ikke kostholdet i et måltid eller gjennom en dag som er avgjørende. Det er kostholdet over en lengre periode som er av interesse. Så det å ta et glass vin i helgen, spise litt kaker i en bursdag, eller bestille pizza en eller annen fredagskveld er helt greit. Men når dette begynner å skje jevnlig eller også daglig, det er først da det kan begynne å gi ugunstige resultater for helsa.

Kosthold inngår altså som et viktig og avgjørende ledd i forebygging og behandling av en rekke sykdommer, og det beste av alt er at det kan være enkelt å gjøre noe med. Det er ikke ekstreme endringer gjennom en uke eller en måned som gir resultater. Selv små endringer i kostholdet kan gi en betydelig helsegevinst. Dette er små forandringer som over tid blir til en vane, og dermed gir store forandringer på sikt.

Men en viktig ting og huske på til slutt er at vi alle er forskjellige. Vi er alle genetisk forskjellige, samtidig som kroppen er en mester i å tilpasse seg og er tilpasset hvert enkelt individ. Enkelte har flere disponible faktorer for å utvikle sykdommer, i tillegg til at arv også kan spille en betydelig rolle. Vi har alle derfor ulike utgangspunkt og ulike behov det er viktig å ta hensyn til. Det er ikke sikkert at det som fungerer for din kollega eller venn fungerer like bra for deg. Men på tvers av alle utgangspunkt, mål og individuelle behov har vi et viktig nøkkelord alle kan ta med seg: VARIASJON.

Raw_Trening_Web71

Er det noe du er usikker på, spørsmål du trenger svar på, usikker på hvordan gjøre det i praksis, eller rett og slett trenger en dytt for å komme i gang? Da kan våre kostholdsveiledere hjelpe deg. Ta kontakt på post@rawtrening.no eller meg direkte på Synne@rawtrening.no

Ha en flott dag,

Synne