Slik går du på hendene

Skrevet av Rune Talset | 8. mars 2019 | Ingen kommentarer

Å gå på hendene(handstandwalk – heretter kalt HSW) er i vinden som aldri før. Har du gått med ett ønske om å mestre denne enkle, men likevel komplekse øvelsen, så skal du her få en oppskrift på hva du bør fokusere på på veien dit.

I videoen under har jeg tatt med 3 forskjellige øvelser.
  1. Wall walks: Her skal du fra en pushup-posisjon gå oppover veggen så langt du kan gå. Dette er en fin øvelse for å bli vant til vektoverføring fra hånd til hånd og bli trygg på dette samtidig som en har ekstra trygghet fra bruk av veggen.
  2. Shoulder-taps. Som først vist i denne videoen går jeg ikke helt opp til skulder i starten, men skifter derimot vekt over til den ene hånden og distanserer meg fra den andre i form av å gå opp på fingertuppene. Når en er trygg på dette vil full shoulder-tap være neste trinn. Dette bygger videre på den vektoverføringen jeg snakket om på wall walks.
  3. HSW mot vegg. Her skal du sparke opp i håndstående og gå x-antall skritt før du trygt møter veggen. Her vil naturlig progresjon være å ha lengre og lengre avstand til veggen. Når du på det jevne mestrer 10-15 steg vil det være naturlig å droppe bruken av veggen og heller tenke gitt antall meter HSW for videre progresjon.
I videoen under har jeg tatt med enda 3 øvelser som er fine å gjøre med en partner:
  1. Den klassiske trillebåren. Denne er fin å starte med når en er utrygg på å gå på henda og vil ha et godt alternativ til wall walks. Fordelen med denne er også at en går i riktig retning 🙂
  2. Høy trillebår. Her legges beina på skuldrene til partneren din. Naturlige progresjoner i denne øvelsen er å gradvis komme mer over henda med hofta slik jeg viser i videoen, og evt strekke ett bein opp mens det andre fremdeles har støtte på skulderen til partneren din.
  3. Assistert HSW. Her sparker en opp i håndstående og partner tar imot beinet som kommer først opp og holder så mye i dette som du kjenner det er behov for.
  1. Videoen under starter med at jeg viser 2 varianter av inngang til HSW. Den første er en klassiker og kan i mange tilfeller være årsaken til at du ikke mestrer HSW bra. Hvorfor? Jo, fordi du kaster deg rett og slett inn i øvelsen med altfor mye kraft. I dette eksempelet har jeg vist hvor hendene bør være når skal sparke deg opp i HSW – Dette kan være mye viktigere enn du tror! NB! Legg også merke til at jeg alltid sparker opp ett bein i inngangen til øvelsen. Dette hindrer også at det ukontrollert blir for mye vekt/kraft som plutselig går i lengreretningen og fordrer bedre kontroll over inngangen.
  2. Siste del av videoen viser 3 forskjellige måter å ha beina på;
  • Gymnasten hvor beina er rette
  • Bananen hvor en går med svai rygg og beina liggende «over»
  • Splitt-walk hvor beina er separert
Fun fact?

Alle funker veldig bra og mange flere varianter finnes. Enkelte varianter funker bedre om en skal gå over hindre eller skulle slite med visse balanse-forhold, men når det kommer til vanlig HSW så ville jeg ikke hengt meg for mye opp i dette så lenge det funker for deg i dag. Selv hadde jeg kun «gymnasten» å spille på for ett år siden, men har siden da lært meg flere varianter on the go. Dette funker nok like bra for deg også når du kommer på et gitt nivå. Keep on going 😉

 

Mange vil oppleve stor nytteverdi i å ha én eller flere PT-timer på dette temaet. Min e-post er rune@rawtrening.no – ikke nøl med å ta kontakt om du skulle ønske å komme i gang, uansett nivå! 🙂