Styrketrening for løpere – del 2

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 7. juni 2017 | Ingen kommentarer

For dere som ikke fikk med dere forrige innlegg, ta en kjapp titt her før dere leser videre.

Håper det har gått greit med øvelsene dere fikk forrige gang. Har dere noen spørsmål så send meg gjerne en e-post til calle@rawtrening.no så svarer jeg så fort jeg har tid 🙂

Jeg fortsetter denne uken med to nye øvelser. Felles for de begge er at de har det man kaller en funksjonell overføringsverdi til løping fordi de bygger opp de musklene som trengs å styrkes i nettopp den idretten. Derfor kan man også argumentere for at de har en forebyggende effekt mot løpsrelaterte skader:

Ettbens legcurl

I øvelsen ovenfor bruker du hovedsakelig muskulatur i bakside lår, sete – og legg. I tillegg bruker du mye muskler i mage – og rygg for å stabilisere og holde balansen gjennom øvelsen.

Ettbens seteløft

I øvelsen ovenfor bruker du stort sett den samme muskulaturen som i den første øvelsen. Denne øvelsen utfordrer setemuskulaturen i litt større grad sammenlignet med øvelsen ovenfor.

Ønsker du flere løpsrelaterte styrkeøvelser så følg med fremover.

God trening og god løpesesong 🙂