Styrketrening for løpere – del 3

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 15. juni 2017 | Ingen kommentarer

Løpesesongen er godt i gang og for mange øker løpsbelastningen for hver måned som går gjennom sommerhalvåret. Husk å sett av en liten halvtime i forbindelse med løpetreningen til forebyggende øvelser slik at føtter, ankler, legger, knær og hofter blir sterkere og rekker å henge med på løpsutviklingen.

Ta gjerne i bruk øvelser som er vist i tidligere innlegg her og her 🙂

Her får dere et par nye øvelser som også har god og funksjonell overføringsverdi til løping:

Hofte – aktivering

Øvelsen ovenfor er en fin måte å aktivere og etablere kontakt med muskulaturen på hele yttersiden av benet, helt fra fot opp til hofte. Prøv å klem ballen inn mot veggen ved å skyve fra helt ned mot foten.

Ettbens hopp på balansepute

Øvelsen ovenfor er en balanse – og sansemotorisk øvelse for foten og benet i sin helhet. Den utfordrer leddreseptorer, muskel – og senereseptorer til å reagere hurtig og aktivere raskt når det er behov for det. I tillegg gir den en fin utfordring for fotbuemuskulaturen vår.

Ønsker du flere tips til øvelser som forebygger løpsskader og bygger sterk løpsmuskulatur så følg med videre fremover. God trening og god løping 🙂