Styrketrening for løpere – del 5

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 28. juni 2017 | Ingen kommentarer

Juli måned er rett rundt hjørnet og ferien er allerede i gang for mange. Håper det har gått fint med alle ivrige løpere der ute.

Øvelsene som dere har fått så langt har tatt for seg styrke og stabilitet i de aller viktigste musklene relatert til løping. Ved å styrke denne muskulaturen spesifikt, så vil du også øke toleranseevnen og kapasiteten til muskulaturen. Du vil derfor tåle høyere belastning over tid og redusere sannsynligheten for løpsrelaterte skader; som for eksempel runners knee, jumpers knee, akillessenebetennelse, plantarfascitt etc. Det som gjenstår nå er å få med et par øvelser til for ankel, fot og leggmuskulatur.

Husk at en av de viktigste muskulaturene i leggen er todelt. Da snakker jeg om muskulaturen som tilhører akillessenen. Det betyr at vi bruker den både med bøyd kne og med strakt kne. For å styrke den må vi også trene den med henholdsvis bøyd og strakt kne. Er du usikker på hvordan det kan gjøres så ta en titt på videosnutten jeg har lagt ved nedenfor:

Tåhev med strakt kne

Tåhev med bøyd kne

Og med det så ønsker jeg alle en riktig god sommer. Selv tar jeg ferie i juli måned, men er tilbake med flere tips, øvelser, styrketrening, egenbehandling, anatomiundervisninger, innsikt i «osteopativerden», rehabilitering, forebyggende trening, etc i august.

God sommer 🙂