Sykdom! – #Finnformenmedsiri

Skrevet av RAW Trening | 18. desember 2018 | Ingen kommentarer

Uke 9/10 av 12

Bakgrunn: Siri har en travel jobb med mye reising og er mor til tre. Det er lenge siden hun har trent regelmessig, men nå ønsker hun å å ta bedre vare på seg selv og etablere sunne treningsvaner. Med hjelp av RAW og PT Ronny Døhli følger Siri en 12 ukers treningsplan. Følg Siri på veien mot mer energi og overskudd!

Siris mål: Få mer energi, føle meg vel og kjenne at kroppen er sterkere og lettere.

Treningsrutiner: 4 treningsøkter à min. 30 min. pr uke

Aktivitetsmål: Min. 3 økter pr uke à 30 min. de dagene Siri ikke trener (ballspill med barna, gåturer, sykling etc.)

Fokus denne uken: Fortsette med rutinene og notere kosthold

Siris kommentar:

Uke 47 gikk helt bort i sykdom – bihulebetennelse og feber. Planen var å møte Ronny på RAW, men det lot seg rett og slett ikke gjøre. Uken gikk stort sett til å bli bra igjen.

Denne uken har vært bedre, men ikke mer enn at jeg har fått gått tre turer. Jeg prøvde meg på å øke pulsen –  men har ingen krefter til det. Har hatt hodepine og bare gjort ”det jeg måtte” på jobb – ellers tatt livet veldig med ro. Sovet opp mot 9 timer flere netter og slappet av. Det sitter i bihulene, men jeg har ikke hatt feber på en uke. Jeg kjenner meg litt tett i toppen – og slapp i kroppen, vet at jeg pleier å ha en sånn runde hvert år.

Prøver å fokusere på å få i meg vitaminer og næringsrik mat. Jobber og med skuffelsen på timingen, savner styrkeøktene. Og kjenner på et lite nederlag. Ser og de to neste ukene nå er med guttene – så er det straks jul og det tar mye fokus.

Ronnys kommentar:

Sykdom!

Forrige uke ble Siri syk noe som vel mange har kjent på i større eller mindre grad om høsten. Det er alltid kjedelig, særlig når Siri de siste par ukene hadde kommet godt inn i rutinene og flyten igjen. Men sånn er dessverre livet innimellom!

Siri får utfordret seg skikkelig denne høsten og får trent på det å være god på omstilling og endring av planene. Jeg skjønner godt at hun blir lei og frustrert, men samtidig er det ikke annet å gjøre enn å fokusere fremover og gjøre det beste ut av situasjonen. Og det vil alltid snu og komme perioder der alt flyter og man bare kjenner på positivitet. Garantert!

Det viktige for Siri nå er å bli frisk for så å begynne treningen når kroppen er klar og da med en fornuftig progresjon. Her er mine tips til hvordan man bør forholde seg til dette:

  1. Har du feber skal du ikke trene. Du bør ha hatt en feberfri dag før du går i gang med trening igjen.
  2. Start med rolig aktivitet som gåturer eller styrketrening med færre repetisjoner og lengre pauser – med andre ord begrens høy puls i starten.
  3. Hvis du ikke får noe tilbakeslag i etterkant av det du har gjort, kan du gradvis øke intensiteten og også utfordre mer med økter som gir høyere puls.
  4. Vær nøye med mat og væske inntaket, og unngå å bli kald etter økten – gå med andre ord rett i dusjen etter treningen

Det nærmer seg jul og for alle betyr dette som regel en mer hektisk periode. Det er det også for Siri, men det er alltid mulig å få til noe. Siri og jeg har pratet en del om dette og selv om vi ikke har fått gjennomført alt etter den opprinnelige planen, så har hun fått en fin fremgang på mye. Så fokuset er å fortsette inn mot jul så får vi ta en status da – og ikke minst lære av alt i høst når hun skal fortsette med gode rutiner på nyåret.

Fokus videre:

Fokusere på det hun får gjort noe med og også huske på at dette er et langsiktig prosjekt. Det er alltid viktig å huske på i perioder som er mer utfordrende – og så er jeg sikker på at hun har lært masse og fått en fin fremgang på flere områder når vi kommer til jul.

Følg Siri:

Uke 1 – Kom i gang

Uke 2 – Forsette etter en god start

Uke 3 – Møtes på RAW

Uke 4 – «Trening blir kjekkere og kjekkere»

Uke 5 – Barneuke og logistikk

Uke 6 – Når ingenting går som planlagt

Uke 7 – Back on track!

Uke 8 – Stolt av meg selv!