Tilrettelegg for drømmeferien – fordi du fortjener det!

Skrevet av Eva Sørung | 24. juni 2019 | Ingen kommentarer

Teller du dager og timer til du endelig kan ta fri fra oppgaver, tidspress og krav? Ser du for deg sol, varme og late dager uten en forpliktende «to-do» liste?

Vi gir deg forslag til enkle grep som øker muligheten til å tilrettelegge for at ferien bli slik du helst vil ha den!

Juni er blitt «den nye desember« når det gjelder fullbooket kalender og det som kan synes som en uendelighet av gjøremål. Riktignok fremstår mange av handlingene som forlokkende og hyggelige, de er glade sommer aktiviteter sammen kolleger, familie og venner, avslutninger og ulike tilstelninger i barnehage, skole og idrettsklubb der barna får vise seg frem og får oppmerksomhet på sin arena. Morsomt og givende, det er bare det at alt dette kommer i tillegg til jobb, hagestell, maling av hus og hytte, ferdigstilling av jobbprosjekter og tid til trening slik at vi er klare for bikini- sesongen.

Mentaltrener Eva Sørung gir deg sine beste tips for din drømmeferie!

Et løp så krevende at selv de mest vitale kan gå tom for energi.

Hva er en god ferie?   

For noen er det å kjøre bil gjennom Europa, kanskje besøke Disneyworld, andre reiser til USA, Spania, Hellas eller Italia. Mange går fra hytte til hytte og nyter vakker natur og fysiske utfordringer, andre, meg selv inkludert, ser fram til å være i ro på hytta. Nyte det å ha god tid – lese bøker – bade – padle og pleie det sosiale kontakt nettet med venner og familie.

Hvordan kan vi sikre at ferien blir slik vi ønsker?

La meg få dele noen erfaringer basert på mange samtaler med andre som har prøvet og feilet. Vi tar for oss 4 fokusområder hvor mange av oss har et forbedringspotensial:

  1. Forventningsavklaring

Et spørsmål som bør stilles FØR ferien til alle som ferierer sammen er «hva er viktig for deg, hva skal til for at du får en god ferie»?

Har dere snakket sammen om den enkeltes forventninger om hva som skal til for at hver og en skal få en opplevd god ferie? Dette høres kanskje banalt og enkelt ut, men det er erfaringsmessig meget forebyggende å avklare i forkant få bekrefte / avkrefte om det den enkelte ønsker er gjennomførbart både ift. tidsrammer og sett opp mot de andres ønsker og behov

  1. Be om det du har behov for og vil ha!

Vi har lett for å tro at «alle» må da se hvor sliten jeg er, forstå at jeg ønsker litt ro og alene tid, ta fri fra å være på tilbudssiden 24/7.

Svaret på dette er NEI, de fleste er ikke i stand til å lese tankene våre. Tren deg til en bevissthet rundt og samtidig tren på å be om det du ønsker og har behov for på en rolig og vennlig måte. Unngå å kreve, men spør barn – partner – kollega – venner om de kan tenke seg å bidra med det du har behov for. Gjør det lenge før du har nådd å opparbeide irritasjon rundt tema, kanskje blir du overrasket over hvilken respons du får, de færreste liker å bli kommandert.

  1. Endring er den beste hvilen du kan få – Change!

 Ferie er for mange synonymt med å »samle nye krefter« , roe ned og gjøre noe nytt. Kort sagt gå i et litt langsommere tempo.

Hvile og opplading av batteriene handler ikke alltid om fysisk hvile.

Skal du klare å prestere optimalt over tid må god søvnkvalitet og inntak av riktig næring «ligge i bånn».

Det jeg tenker på her er å ha en klar bevissthet rundt hva som gir deg påfyll. Ligger du på stranda eller sofaen og har et tilbakevendende tankekjør rundt alt du bør og må gjøre så tappes du for energi. Da er det bedre å finne noe lystbetont, noe du synes er gøy og som gir deg påfyll og energi, vi kaller det Change metoden.

 

  1.  Logg deg av og ta fri – trykk på pause knappen i livet ditt og nyt ferien!!

Du og hjernen din trenger ferie for å prestere bedre når du skal være på.

Forskere mener hjernens evne til å tenke kreativt og jobbe målrettet er under hardt press i vår digitale kommunikasjonshverdag. Alle de elektroniske hjelpemidlene vi omgir oss med kan fremståsom en gigantisk godteripose som aldri tar slutt, og ofte er vi ikke bevisst på at vi gir bort både tid og oppmerksomhet til andre.

Jeg håper disse innspillene kan inspirer deg til å prøve noe nytt og kanskje bli ekstra nysgjerrig ift. en ny holdning både hos deg selv og andre.

Har du noen innspill eller spørsmål blir vi glade for å høre fra deg.

Send oss gjerne en mail på post@rawtrening.no

Med ønske om en strålende og glad ferie!!

– Eva 🙂