Topp og tights fra Run&Relax

Tren deg til en bedre holdning

Skrevet av Gjeste Blogger | 13. september 2017 | Ingen kommentarer

 

En viktig del for en balansert kropp er holdningen din. Hvordan du sitter, står og beveger deg.

IMG_3675

En velfungerende kropp kommer ikke gratis. Vi mennesker har en tendens til å tro at alt kan løses med en “quick-fix”, noe vi stadig får motbevist dersom vi virkelig ikke går inn for å gjøre en endring som varer over tid. Det er alltid enklere sagt enn gjort, men dersom du går inn for å endre litt så er alt bedre enn ingenting.

Du vil ikke merke noe i dag, heller ikke i morgen; men over tid.

For å bli bra i en idrett trener vi både fysisk (utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet og rørlighet) og mentalt (hodet, hvordan vi tenker og så videre). Resultatene til en idrettsutøver kommer over tid, år og mange tusenvis av timer med trening. Dette er de rå på, fordi de vet hva som skal til både fysisk og mentalt for å bli bedre i sin idrett.

For å trene seg til en bedre holdning behøver du ikke å være idrettsutøver. Du behøver heller ikke å være like dedikert. Det eneste du behøver å gjøre er å bestemme deg for å endre en vane. Muskulaturen som skal holde skuldrene og ryggen i riktig posisjon er avhengige av god holdning for balanse mellom fremside og bakside av kroppen.

Begynn med sittestillingen din på jobb. Forsøk å unngå krumming av øvre del av ryggen ved å bevisst føre skuldrene ned og bak.

En god øvelse for å få kontakt med muskulaturen som fører skuldrene ned og bak utføres ved at du ligger på magen. Legg hendene foran hodet og form en trekant med pekefinger og tommel (begge hender mot hverandre). Slapp av i nakken og la den bli en forlengelse av ryggraden mens du titter ned mot gulvet. Før så skulderbladene dine lett oppover for å “hente” muskelen, for så å trekke skuldrene godt nedover. Hensikten er å aktivere den nedre delen av kappemuskelen, den muskelen som er med på å holde skuldrene bak og nede.

 

IMG_8987

Andre varianter er for eksempel ulike øvelser med strikk, der du jobber med øvre del av ryggen.

Har du en stillesittende jobb er mitt aller beste tips å begynne å stå litt mer, her er det en fordel å ha høy- og senkbar pult. Start gjerne med 5-10 minutter i timen. La minutter bli til timer. Gi dette tid, og du vil merke forskjell. Det er ingen hemmelighet at å stå mer i jobbhverdagen både er bra for holdningen, metabolismen og forebygging av folkesykdommer.

Du får kontakt med meg via mail: janne@rawtrening.no

Janne 🙂