TRENE I HELGEN?

Skrevet av Ronny Døhli | 1. april 2016 | Ingen kommentarer

Nå kommer helgen, og med det fine været som er ute nå anbefaler jeg alle å ta seg tid til en liten treningsøkt! Her er mitt personlige løpeprogram for helgen som kan tilpasses deg og din form!

For mange er helgen en tid der man kanskje får litt ekstra tid til seg selv og sine! Og da er det deilig å kunne snike inn en treningsøkt med litt ekstra kvalitet, som man kanskje ikke får ellers i en hektisk ukedag.

Nå tenker du kanskje at du må sette av 1,5 time? Absolutt ikke, med godt fokus og kvalitet i hvert fraspark lover jeg deg utbytte av denne økta!

Det eneste du trenger er deg selv og uteterreng eller en mølle!

Her er en god løpeøkt du kan gjøre enten inne eller ute:

Oppvarming: 5-10 minutter rolig jogg

Hoveddel:

Pyramide intervaller 4-3-2-1-1-2-3-4 minutter med 1 minutts pause mellom hvert intervalldrag.

Du skal i arbeidsperiodene ligge opp mot melkesyreterskelen – med andre ord ikke bli stiv i beina(det er veldig viktig), men du skal jobbe godt. Det vil igjen si at du må løpe raskere når arbeidsperiodene blir kortere og roligere når de blir lengre igjen.

Den første 4 minutteren kan man bruke som et ”oppvarmingsdrag” for å komme skikkelig i gang.

Raw_Trening_Web25

Nedtrapping: 5 minutter rolig jogg.

IMG_1022

Personlig er også helg en tid for kos med familie og venner. Planen min er å få så mye tid med de som mulig samtidig som jeg får til å løpe – for meg er det aktiv hvile 🙂

Og lurer du på fordelene med å løpe, vel her er fakta som kan være godt å lagre i hodet på de siste ”dragene”:

Jogging et par timer i uka kan forlenge livet ditt med så mye som 6,2 år for menn, og 5,6 år for damer!

God helg :=)

 

Kilde: forskning.no

Foto i Heading: Lars Erik Bakken