Treningen som forbrenner!

Skrevet av RAW Trening | 30. mars 2017 | Ingen kommentarer

De fleste av oss ønsker vel å forbrenne flest mulig kalorier når vi først trener. Men hva med de timene når vi ikke er på treningssenteret?

Med disse rådene forbrenner du mange kalorier. Ifølge personlig trener, eier og daglig leder ved RAW Trening, Ronny Døhli, er det en kombinasjon av høy puls og muskelanstrengelse som gjelder.

Kjør for eksempel intensive økter hvor du mikser to-tre øvelser av gangen, og tren tungt. Ikke ha pause mellom øvelsene, men la hver muskelgruppe få pause annenhver gang.

Døhli anbefaler såkalte supersett, hvor du veksler mellom to eller flere øvelser, uten pause.
Da kan du for eksempel trene et sett med benkpress, etterfulgt av et sett med knebøy. Først når du har utført to-tre sett, tar du pause. Slik får du pulsen opp samtidig som du styrker musklene. En slik økt vil også gjøre at du effektiviserer styrketrenings øktene dine og får en større totalmengde.

image32

– Store øvelser som krever mye energi er bra for kaloriforbruk og forbrenningen. Eksempler på dette er knebøy, markløft, pull ups, push ups eller brystpress.

image41

Nøkkelen til å opprettholde god fysisk form er å holde på gode vaner. Men dette er lettere sagt enn gjort, hvertfall for de fleste av oss.

Dermed gjelder det å bruke kroppen mest mulig, også når vi ikke trener. Ved å være litt lur når det kommer til hva du velger å prioritere, kan du få til nettopp dette og dette har mye å si i det lange løp.

– Kondisjonstrening som løping, sykling og langrenn, og da særlig i form av intervaller, forbrenner mye og løping er nok den aktiviteten der man forbrenner aller mest. Men styrketrening kan legges opp med høy intensitet som gjør at du forbrenner også her og som for mange vil være et vel så godt alternativ da det også vil gi deg utbytte styrkemessig. Jo høyere intensitet jo mer forbrenner du, sier Ronny.

_dsc7470

Med høy intensitet av kondisjon eller styrke så vil man kunne oppleve en økt forbrenning. Dersom man øker muskelmassen noe så trenger kroppen mer energi resten av dagen for å opprettholde muskelmassen. Det vil si at kroppen forbrenner mer kalorier også når du er i ro, sier han.

Intervjuet med Ronny ble først publisert i KK! 

Har du lyst til å teste vår personlige trenere? Send en e-post til Ronny på Ronny@rawtrening.no – og du; ikke glem vår Bootcamp hver lørdag kl 10.00 🙂 Lysaker brygge kl 10.00

Synne og Elisabeth er våre kostholdseksperter!
Synne og Elisabeth er våre kostholdseksperter!