Topp og tights fra Run&Relax

Ut av komfortsonen

Skrevet av RAW Trening | 10. desember 2017 | Ingen kommentarer

Hvordan kan du få bedre resultater på trening?

“Som PT ser man mye vanlige folk i aksjon på trening. Hva er det ene tipset du kunne tenke deg å gi til folk, som kan gi bedre treningsøkter og dermed bedre resultater over tid?”

 

Dette spørsmålet stilte Pia Seeberg meg og noen andre trenere før innspillingen av treningspodden ep.77. Mitt svar var følgende:

Som personlig trener opplever jeg at mange er “redde” for å presse seg for hardt, eller komme ut av komfortsonen sin. Bestem deg for at minst èn treningsøkt i uka skal være utenfor DIN komfortsone. I forkant vil jeg anbefale deg å sette tydelige mål. Kartlegg hvorfor du gjør det du gjør og hva du vil oppnå med treningen din. Da tror jeg det er lettere for deg å finne motivasjonen til å presse deg ut av komfortsonen din. Dette vil gi bedre resultater over tid ved at du gradvis våger å for eksempel løpe lengre, presse deg mer på intervallene, løfte tyngre og øke i styrke. En annen måte å komme ut av komfortsonen er å trene med andre, eller våge å spørre andre på treningssenteret om hjelp til de aller siste repetisjonene av en øvelse som gjør at du antakelig klarer å løfte litt tyngre.”

Så hva vil det si å komme ut av komfortsonen?

Hvordan trene ut av komfortsonen er for oss alle veldig individuelt. For noen er det å gå fra en til to treningsøkter i uken å komme ut av komfortsonen. For andre er det å prøve en ny treningsøkt eller å gi det lille ekstra på trening å komme ut av komfortsonen.

Det handler absolutt ikke alltid om å presse seg til blodsmak i munnen eller å kjøre kroppen i kjelleren hver gang du trener. Det handler om de små justeringene som på sikt gjør deg sterkere og bedre enn ditt utgangspunkt.

Trener du for ofte det samme hver gang; med samme intensitet eller valg av øvelser der alt er “behagelig” vil du heller ikke kunne få bedre resultater over tid.

Tips til hvordan du kan komme deg ut av din komfortsone:

  • Tren en ekstra dag i uken
  • Tren med ulike venner
  • Prøve ut en treningsform du aldri har prøvd før
  • Øk belastningen på vektene du vanligvis trener med
  • Løpe lengre enn du vanligvis gjør
  • Test ut ulike løpsintervaller
  • Trener du ofte det samme; skap en bevissthet rundt variasjonen i treningen din
  • Meld deg på en konkurranse (ulike løp, tough viking, crossfit etc)
  • Dersom du ofte trener alene og ønsker å øke i for eksempel benkpress; våg å spør en ukjent på treningssenteret om litt hjelp (jeg er sikker på at de fleste synes dette greit). Kanskje får du deg et nytt bekjentskap 🙂
  • Bestem deg for at du på minst en økt i uka skal gi det lille ekstraIMG_3704

Så lenge du har god teknikk og kontroll på øvelsene du gjør så er det absolutt ikke farlig å presse seg litt ekstra i blant. Kroppen har som regel mye mer å gi enn du vanligvis tror, her kommer viljestyrken frem. Jeg husker en god fotballtrener en gang sa til meg: “når du tror du er i kjelleren, så har du 70 % mer å gi.” Kroppen er fantastisk, den tilpasser seg.

Utover dette vil jeg selvsagt anbefale deg å finne en balanse mellom lett, medium og hard trening. Jo mer du trener og jo tøffere du vanligvis trener trenger kroppen å restituere. Desto mer intensive økter du trener utenfor din komfortsone, jo lenger tid trenger kroppen på å reparere seg for maksimalt utbytte av treningen.

Trenger du hjelp til å komme ut av komfortsonen? Kontakt med meg på janne@rawtrening.no

God førjulstid og lykke til med treningen utenfor komfortsonen 🙂