Utfall og knestabilitet

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 27. april 2018 | Ingen kommentarer

På hvilken måte kan utfall påvirke kneets stabilitet?

La oss starte med en helt basic innføring i kneets anatomi:

Man kan si at kneleddet har grovt inndelt to typer stabilitet.

  1. Passiv stabilitet: Som i all hovedsak består av de strukturene man isolert sett ikke klarer å aktivere (leddbånd, korsbånd, menisker, selve knokkelstrukturen og leddkapsel)
  2. Aktiv stabilitet: Som i all hovedsak består av muskulaturen i og rundt kneet.

Hva betyr det for oss?

Jo, i tilfeller hvor den passive stabiliteten er redusert, det kan for eksempel være etter en skade på menisk, korsbånd eller lignende, så er vi avhengig av at den aktive stabiliteten stiller opp på vegne av den reduserte passive stabiliteten. Vi må derfor sørge for at muskulaturen til kneleddet er så sterk at den kompenserer for jobben til den skadede passive strukturen.

Kneleddet vårt har muskler som påvirker kneleddet isolert sett, men også andre ledd, når samme muskel blir stimulert på en litt annerledes måte. Et eksempel på dette er en muskel som heter m.rectus femoris, som når den er aktiv, strekker ut kneleddet, men kan også bøye hofteleddet.

Det er flere slike muskler som påvirker både hofte og kneledd samtidig. Det er også flere muskler som påvirker både kneledd og ankel/fot samtidig.

Hvorfor er det interessant for oss? Og hva har utfall med dette å gjøre?

Jo, det er ganske interessant for oss fordi det sier noe om hvordan det kan være lurt å tenke i både rehabilitering og prehabilitering av kneleddet vårt. Og det er her utfall kommer inn i bildet!

Først og fremst, la meg grave litt i arkivet etter noen tidligere innlegg jeg har skrevet om knesmerter. For deg som ikke har lest de, bruk gjerne 5 min på å lese kjapt gjennom disse innleggene først:

  1. Dette innlegget er introduksjonen som tar for seg en kjapp og enkel screening, deretter viser jeg to øvelser som kan være fine å starte med
  2. Dette innlegget viser to nye øvelser, som kan være fine å inkludere i programmet når du har brukt de to første øvelsene i en ukes tid.
  3. Dette innlegget viser to nye øvelser, med gradvis økende progresjon
  4. Og dette innlegget viser to nye øvelser, her også med gradvis økende progresjon og belastning

Om du har smerter i kneet eller føler at det ikke er stabilt, så nullstill gjerne programmet ditt og tankesettet ditt i en kort periode. Prøv øvelsene ovenfor i en fire ukers periode og se om du merker noe forskjell.

Så har dere kanskje lagt merke til noen andre varianter av utfall på min og rawtrening sin instagramprofil denne måneden. Temaet for denne måneden har nemlig vært nye og alternative måter å trene utfall på. Personlig mener jeg at det er en fantastisk god måte å få trent benmuskulaturen på, samtidig som den kan gjøres på så utrolig mange måter, med både forskjellig fokus og forskjellig mål. For eksempel kan en eksplosiv utfall med ballkast stimulere nervesystemet og muskulaturen på en helt annen måte enn en rolig og kontrollert utfall bakover med antirotasjon av overkroppen. På den måten vil målsetning med øvelsen i disse to utfallvariantene være helt forskjellig. For deg som ikke har sett øvelsene på instagram, sjekk de gjerne ut nedenfor, eller ta en titt på min profil @osteoptcalle.

Utfall frem med ballkast

Utfall bak med rotasjon

Utfall bak med ballkast

Utfall bak med antirotasjon

Step-up med rotasjon

Step-up med antirotasjon

Stasjonær utfall med skrå rotasjon

Stasjonær utfall med rotasjon

Og du, har du noen varianter som du gjerne ønsker å dele, sleng de ut på instagram med #osteoptcalle. Jeg er alltid nysgjerrig på nye øvelser og gleder meg til å høre fra deg 🙂 God trening.