Veien mot håndstående del 3

Skrevet av Rune Talset | 16. november 2018 | Ingen kommentarer

Som jeg åpnet forrige innlegg med, så håper jeg selvsagt også nå at du har brukt mange herlige timer oppned siden sist.

Dersom du ikke har fått med deg de foregående innleggene rettet mot håndstående, så vil jeg anbefale deg å lese disse 2 først:

Veien mot håndstående del 1

Veien mot håndstående del 2

Nå skal du altså ha gjort unna en del timer på henda, og vi har foreløpig det viktigste å ta med oss på veien videre:

  • Jobb med eventuelle utfordringer du har på bevegelighet i skuldre/brystrygg mm.
  • Veggen er din beste venn i læringen – bruk denne mye og distanser deg gradvis fra denne.
  • Jobb med trygg inngang (ikke bare kast deg inn i det)

Når du så har jobbet mye med disse elementene, så vil vi jo selvsagt begynne å jobbe på gulvet og tilnærme oss en fri håndstående. Folk har som regel litt ulike sterke/svake sider når det kommer til håndstående. Skulle en f.eks slite med å stå med beina rett, vil en kanskje lettere kunne stå i en «split» positur, hvor en fordeler mer av vekten sin ut til siden og dermed kan greie å holde seg lengre oppe. Følgene av det er at en også kan få en større «eksponeringseffekt» på henda og dermed øke både utholdenhet og trygghet der.

Prøv denne om du sliter med å stå med rette ben

Håndstående handler i stor grad om prøving og feiling også når en kommer på et nivå hvor en føler at en mestrer det ganske bra. Som med det meste her i livet vil en kanskje prøve å strekke seg et skritt lengre når en kommer til et visst nivå, og i så måte alltid ha et nytt nivå en strekker seg etter. Det kan være f.eks å stå på henda på kasse eller stenger for å øke utfordringsgraden noe. Mye er vanskelig, men du verden så gøy det er å få til noe en har jobbet mye for å oppnå!!

3 tips på veien videre:

  • Dytt fra håndbaken – mange ligger litt for langt «over», men fingrene dine har en styrkemessig begrensning ift å holde kroppen i linje, så forsøk å presse mest fra håndbaken.
  • Pek tærne oppover og spenn rumpa
  • Dytt bakken aktivt fra deg

Fortsett nå på den gode jobben du forhåpentligvis har lagt ned så langt og jobb videre mot vår alles kjære håndstående.

  • Skulle du ønske noe hjelp på veien?

Ikke nøl med å ta kontakt med undertegnede, så kjører vi gjerne på med noen PT-timer hvor vi kan se på hva du bør fokusere mer/mindre på for å forbedre din håndstående. Min e-post adresse ser du nedenfor.

rune@rawtrening.no

Følg meg gjerne på instagram for inspirasjon; @runetalset